Ny strategi for å møte morgendagens muligheter

usus vs bilde.001

Derfor er Visit Sørlandet og Usus blitt USUS AS. Og slik er planene for fremtiden…

Visit Sørlandet AS ble etablert i 2010. Samme år ble også næringsklyngen Usus tatt opp i det nasjonale Arena-programmet. Visit Sørlandet ble offisiell kontraktspartner for Arena Usus.

Fra 2010 til 2015 har vi hatt en spennende reise og utvikling på Sørlandet. Med næringsklyngen Usus i spissen har vi høstet nasjonal status og anerkjennelse som en fremadstormende og annerledestenkende næringsklynge og landsdel.

Visit Sørlandet har posisjonert seg som en organisasjon som ligger langt fremme i forhold til digital satsning og «nye» tilnærminger i markedsarbeidet.

Vi er blitt over 100 medlemmer i Usus, og vi har utviklet oss på bred front. Vi har blitt fremhevet som «best case» i nasjonale og internasjonale sammenhenger, og vi opplever at vi sammen har utviklet en dynamisk og endringsorientert plattform hvor reiseliv, kultur og opplevelsesnæringen samarbeider og samhandler bredt.

Fra Visit Sørlandet og prosjekt Arena USUS til virksomheten USUS AS

Etter fem år er denne landsdelen moden for nye steg. Nå skal vi videre! Fra januar 2016 gikk vi derfor fra å være Visit Sørlandet og Arena Usus til å bli USUS AS. En fullblods virksomhet som er klar for videre satsing og utvikling.

Dette innebærer i praksis at vi formaliserer samhandlingen i næringsklyngen Arena Usus og aktivitetene i Visit Sørlandet AS organisert i USUS AS. Vi skal fortsatt ha stø kurs og fokus på å sammen utvikle landsdelen til en mønsterregion for god gjestehåndtering av nye og eksisterende gjester. Mantraet er fortsatt gjenkjøp. Og målet er selvsagt at gjestene reiser hjem litt fattigere på penger, men rike på inntrykk, og med en lengsel om å komme tilbake.

Men vi skal også videre. I den nye strategien blir det ytterligere økt fokus på kunnskap, kompetanse og innovasjon. Det skal blant annet jobbes strategisk med utforskning og utvikling av nye gjestestrømsdrivere, i både regional og nasjonal kontekst.

Ny strategi for å møte morgendagens muligheter 

Litt enkelt forklart bygger vår nye strategi på fundamentet som ligger i «Sørlandet skal bli best på gjenkjøp».  Eksisterende gjester og verdien av disse har ikke blitt mindre siden oppstarten i 2010. Snarere tvert imot. Vi ser at det arbeidet som vi startet med i 2010 med å ha fokus på eksisterende gjester, nå er på vei til å bli en del av flere organisasjoners og bedrifters grunnleggende markedstenking.

Det er vel derfor ingen overraskelse at «best på gjenkjøp» videreføres som strategisk fundament i USUS AS. I tillegg utpekes arbeid med å kartlegge og synliggjøre nye potensielle gjestestrømsdrivere som et satsingsområde.

Strategisk fundament i USUS AS:

  • Gjenkjøp – fordi eksisterende gjester er våre beste markedsførere, og fordi det er lønnsomt å utvikle eksisterende kunderelasjoner
  • Nye gjestestrømsdrivere – fordi næringen har ambisjoner om å ta større andel av den økende internasjonale gjestestrømmen
  • Kontinuerlig forbedring og fornyelse – fordi det er avgjørende for å være i posisjon for å utnytte morgendagens muligheter
modell Usus bilde .002

Hovedinnsatsområder i USUS AS

Her kan du laste ned strategien for USUS AS. 

Hvorfor valg av USUS AS som nytt selskapsnavn?

  • Usus har etablert seg som et begrep som gir positive assosiasjoner og eksempel på suksess i samarbeid i reiseliv, kultur og opplevelsesnæringen.
  • Usus har i dag i overkant av 100 bedrifter som har et eierskap og positive assosiasjoner til arbeidet som gjøres i næringsklyngen.
  • Usus er et navn som gjennom fem år er blitt etablert og kjent i fylkeskommunene og kommunene i landsdelen, og trekkes frem som en av suksessklyngene på Sørlandet.
  • Usus er et begrep som har nasjonal og internasjonal kjennskap, og brukes som skoleeksempel på hva som er rollen til fremtidens DMO.
  • Ny visjon og strategi bygger på arbeidsmetodikken som i dag danner kjernen i Usus.
  • Aktører som i dag ikke oppfatter det som naturlig å samhandle med Visit Sørlandet, vil kunne kjenne seg mer ”hjemme” i å være med i USUS AS (ref. ambisjoner om bredde og dybde).
  • Usus er et navn som gir andre assosiasjoner enn tradisjonelle ”visit-navn”, og dermed i større grad åpner opp for nytenking og tilnærminger til hvordan og hva samhandling i bransjen er og kan være.
  • Navnebytte illustrerer skifte mellom gammel og ny tid.

USUS AS er navn på selskapet, og må ikke forveksles med merkenavn for å markedsføre Sørlandet mot forbrukermarkedet.

Vi vil naturligvis fortsette å bruke ”Visit Sørlandet” og andre naturlige steds- og markedsnavn i markedsføringen av Sørlandet som reisemål.

Markedsarbeidet i «gamle» Visit Sørlandet vil bli videreført i hovedsatsingsområdet «synlighet» i USUS AS. Det betyr at forbrukermarkedsføring av Sørlandet fortsatt vil brandes under ”Visit Sørlandet” i ulike markedskanaler (eksempelvis visitsorlandet.com, ulike sosiale/digitale kanaler, forbrukerrettet markedsmateriell mv.).

USUS AS er selskapsnavnet som formelt står bak oppdrag og prosjekt som selskapet har ansvar for.

Bakgrunn for ny strategi

Etter fem år med Visit Sørlandet og Arena Usus var det naturlig og tidsmessig riktig å se på hvilke erfaringer som er gjort, og hvilke grep som man mener må til for å møte fremtidens utfordringer og muligheter best mulig.

Visit Sørlandet AS ble etablert i 2010 med formål å blant annet samle reiselivsbransjen i landsdelen for å få en bedre og mer effektiv utnyttelse av tilgjengelige ressurser.

Visit Sørlandet AS har vært offisiell kontraktspartner for næringsklyngen Arena Usus siden oppstart. Visit Sørlandet og Arena Usus har hele veien hatt felles visjon og målsetting, og jobbet tett sammen, spesielt innenfor satsing på digital kunnskap og kompetanse.

I januar 2015 ble NHO Agder engasjert av styret i Visit Sørlandet for å lede et prosjekt for å se på hva og hvordan fremtidens landsdelsstruktur bør være. Prosjektet ble finansiert av Nærings- og fiskeridepartementet som en del av det nasjonale strukturprosjektet.

Det ble nedsatt en styringsgruppe for prosjektet bestående av representanter fra næringen. Trond Madsen i NHO Agder var prosjektleder med ansvar for å fasilitere prosjektet.

NHO Agder inviterte til en bred prosess hvor næringen, reisemålsselskaper og andre interessenter fikk mulighet til å gi sine innspill. Med bakgrunn i prosessen ble det utarbeidet en rapport fra styringsgruppen for prosjektet med anbefalinger til videre arbeidet. Rapporten ble bifalt av en referansegruppe med en bred sammensetning fra reiselivsnæringen og det offentlige.

I rapporten understrekes det at:

«gjennom høringene og dialogen som er gjennomført med næringen siden august 2014, er det blitt godt dokumentert at samhandlingen, kompetanseutviklingen og bedriftsoppfølgingen som skjer gjennom Arena Usus, fungerer veldig godt».

Klyngen fremholdes som et forbilde for andre regioner, og som prosjekt har Arena Usus vist betydelig evne til nyskaping og utvikling. Derfor er også en av rapportens anbefalinger å undersøke hvorvidt det lar seg gjøre å legge arbeidsformatet og metodikken til Arena Usus inn i en ny landsdelsstruktur.

Styret i Visit Sørlandet AS besluttet å følge hovedtrekkene i NHO-rapportens anbefalinger, og har sammen med styringsgruppen for Arena Usus i løpet av høsten 2015 jobbet med utforming av en ny strategi og samhandlingsplattform for selskapet.

Anbefalingene fra styringsgruppen for prosjektet i Agder har vært et viktig grunnlag i strategiarbeidet. I tillegg har man gjennomført kartleggingssamtaler med de over 100 medlemsbedriftene i Usus-klyngen for å få innspill på hvilke forventninger og behov næringen har til en fremtidig felles samhandlingsplattform.

Basert på disse prosessene er det vedtatt en ny felles strategi for Visit Sørlandet AS og næringsklyngen Usus.

Den nye strategien skal levere på de behov og utfordringer som næringen uttrykker at de har ønske om hjelp til og felles samhandling om.

På ekstraordinær generalforsamling i Visit Sørlandet AS 20.januar 2016 ble navnebytte fra Visit Sørlandet AS til USUS AS vedtatt, og generalforsamlingen sluttet seg til ny strategi.

Strategisk dokument og forretningsplan for USUS AS 

Rapporten «Forslag til fremtidig organisering av reiselivet i Agder» kan du lese her 

Dersom du ønsker mer informasjon om den nye strategien og arbeidet i USUS AS, ta gjerne kontakt med leder Heidi Sørvig, tlf. 480 37152.

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s