Visit Sørlandet på Facebook

Facebook er en av Visit Sørlandets viktigste kanaler. Daglig skaper vi innhold som legges ut, og potensielt sett snakker Visit Sørlandet daglig med nesten 120 000 «venner» i inn- og utland. Vi deler alt fra bilder, video, artikler og arrangementer til ferietips. Gjennom Facebook snakker vi daglig med våre «venner», og svarer på spørsmål de stiller. Vi har flere Facebook-sider som retter seg mot forskjellige segmenter.

Facebook blogg lillesand

Her er en liten oversikt over hvordan Visit Sørlandet daglig markedsfører bedrifter og opplevelser på Sørlandet:

  1. Visit Sørlandet: Over 31.000 følgere. 69% er kvinner. 59% av disse damene er 25-64 år. Altså i en alder hvor de sannsynligvis har barn eller barnebarn. Det passer oss utmerket, for vi vet at det som oftest er kvinnene som bestemmer hvor familien skal dra på ferie, og som legger helgeplaner.
  2. Visit Kristiansand: Ca 22.000 følgere. 67% kvinner. Mest sannsynlig med barn. 
  3. Barnas By KristiansandOver 4700 følgere. 94% kvinner. Her forteller vi småbarnsmødre om alt familien kan oppleve i og rundt Kristiansand.
  4. Barnas SørlandOver 19.000 følgere, 94% kvinner, og 76% av våre følgere er kvinner 25-41 år. Her kommuniserer vi med småbarnsmødre, og tipser om alt de kan finne på på Sørlandet. 
  5. Camping på SørlandetOver 5600 følgere. 70% kvinner. 56% av disse damene er 25-64 år. På campingsiden kommuniserer vi med campinggjester over hele landet. De fleste har vært campingturister på Sørlandet, eller ønsker å feriere her. Her deler vi bilder fra 12 campingplasser i landsdelen og andre opplevelser på Sørlandet.
  6. Visit Southern Norway24.500 utenlandske følgere som digger Sørlandet og Norge. Til forskjell fra de andre sidene, er det en storre andel mannelige følgere. Her lokker vi utenlandske gjester til landsdelen med naturbilder fra Setesdal, sommerbilder fra kysten og vakre solnedganger. Det er et stort engasjement blant våre utenlandske følgere, og vi får gode tilbakemeldinger og spredning. Det ser ut som om utlendinger er bedre til å dele innhold og flotte bilder enn det vi nordmenn er. På Visit Southern Norway har vi 51 % menn, hvor 33% er menn i alderen 35-54 år. Mange har vært i Norge tidligere, og flere ønsker å komme hit. 
  7. Visit Sørlandet Bransjeblikk1800 følgere fra reiselivsbransjen. På denne siden poster vi alt som rører seg i reiselivet, som tall, artikler, blogger og annet som er av interresse for reiselivsnæringen på Sørlandet. 
  8. Humans of KristiansandOver 8000 følgere. Adam Read er fra Australia, jobber i Visit Sørlandet og brenner for andre mennesker og deres historier. Adam får personene han møter til å åpne seg og fortelle sin historie til alle som følger siden. Det er ekte, nært og personlig.

Legger vi sammen alle følgerne på alle våre egne sider, snakker Visit Sørlandet daglig med nesten 120 000 personer i både inn- og utland. Vi vet ikke hvor mange av følgerne våre som også er følgere av de andre sidene. Men er det flere som følger samme siden, blir følgerene eksponert for budskapet flere ganger, og det er jo bra.

Hver uke gjennomgår og evaluerer vi innholdet som skapes, og ser om det er noe vi må endre for å prestere bedre.

Facebook blogg

Når Barnas By Kristiansand legger ut info om Kristiansand museums julemarked, når vi flere følgere enn Kristiansand museum selv når.

22. oktober la jeg ut info om Kristiansand museums julemarked. Det lå ikke noe info om arrangementet ute på deres egen hjemmeside eller museets Facebook-side. Arrangementet sto kun nevnt med en dato. Jeg hentet frem bilder jeg selv tok i 2014, og la ut en post på Barnas By Kristiansand. Fordi siden liker Kristiansand museum på Facebook, kunne jeg tagge dem i teksten. Så kunne følgerne enkelt klikke seg videre til museets egen Facebook-side.

Bildet ble delt 26 ganger og fikk 200 likes, hvor det var 126 delinger på bildet. Innlegget fikk 17 kommentarer og nådde 12.040 personer.  Med dette innlegget nådde vi langt ut over våre egne 4700 følgere. Fy søren så moro! Sånn jobber vi i Visit Sørlandet hver dag, og det er så gøy å kunne løfte frem reiselivsbedrifter på denne måten.

Denne gangen var det en av Visit Sørlandets hovedpartnere som fikk markedsført seg på en av våre Facebook-sider. Neste gang kan det være din bedrift.

Kunne du tenke deg å være en del av «snakkisen» Visit Sørlandets har på Facebook?

Her kan du lese mer om hvordan du kan bli med i «Synlighet 2016».

Ta også gjerne kontakt om du har spørsmål eller ideer og markedsprosjekt som du ønsker å lufte med oss.

Beste hilsen

Elisabeth Høibo, salgs- og markedsansvarlig Visit Sørlandet 

elisabeth(@)visitsorlandet.com

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s