SYNLIGHET SØRLANDET 2016

19658185415_96b2eb6951_kVil du være med å få flere gjester til Sørlandet i 2016?

Vi ønsker med dette å invitere deg til å være med i kampanjer og prosjekt som skaper synlighet, kunnskap og kjennskap til Sørlandet som feriemål. Visit Sørlandet har «synlighetsprosjekt» i det norske markedet og mot utvalgte markeder internasjonalt.

Vi vil i løpet av 2016 lansere et utvalg av nye samarbeidsprosjekt og aktiviteter basert på ønsker om felles satsning fra bedrifter i landsdelen.

Vi kommer i 2016 også til å starte arbeidet med å se på hvordan vi kan finne nye «drivere av gjestestrømmer» for internasjonale gjester til Sørlandet. Dette arbeidet må sees som en del av hvordan landsdelen skal realisere ambisjoner synliggjort i «Foresight» prosessen gjennomført i næringsklyngen Usus og «Besøk Agder 2030».

Videre vil vi også være med å bidra i arbeidet som gjøres med å utvikle Sørlandet som et reisemål for gode matopplevelser, blant annet synliggjort gjennom lanseringen av «Sørlandsk Matmanifest».

Vi kommer i 2016 til å ha følgende hovedfokus/målgrupper i «Synlighet Sørlandet»

  • Norske barnefamilier
  • Utenlandske barnefamilier (nytt!)
  • Sørlandske matopplevelser (nytt!)
  • Sørlandske natur- og kulturopplevelser (spissing av fokus)
Våre gjester er våre beste markedsføre

Våre gjester på Sørlandet er våre beste markedsførere. Gjestene våre forteller om Sørlandet i et bredt spekter av sosiale medier og ulike steder hvor man kan gi reviews med tips, ris og ros om Sørlandet.

Alle felles markedsaktiviteter i regi av Visit Sørlandet har et digitalt og sosialt fundament. Vi må møte gjesten der gjesten er (og gjesten er digital), og vi prioriterer å jobbe med aktiviteter som tar på alvor at «kjøpt og betalt reklame» i stor grad er blitt erstattet av «ærlig og fortjent omtale».

Visit Sørlandet jobber med å skape oppmerksomhet rundt Sørlandet i viktige sosiale kanaler hvor vi vet at folk lar seg inspirere til ferie og bestilling av reise. På samme måte som våre gjester forteller gode historier om Sørlandet , sprer vi fristende bilder, video og artikler fra Sørlandet på et bredt spekter av flater. Hver dag, gjennom hele året. Her kan du lese mer om hvordan vi jobber i sosiale medier.

«Synlighet Norge 2016»

Norske gjester er det største markedet for Sørlandet som feriemål. Spesielt norske barnefamilier er en viktig målgruppe for landsdelen. I 2016 vil vi gjennomføre målrettede kampanjer og tiltak opp mot de viktigste ferieperiodene. Vi har fokus på den utvidede familien og inkluderer også besteforeldre i målgruppen.

Kampanjeperioder
  • Jul – nyttår 2015: Sommerferie på Sørlandet
  • Januar – februar 2016: Vinterferie på Sørlandet
  • (Februar) – mars 2016: Påskeferie på Sørlandet
  • Mars – juni: Sommerferie på Sørlandet
  • Mai – juni: Weekendferie på Sørlandet
 Aktiviteter (utdrag)
  • Kampanjemiks: miks av online annonsering, e-post markedsføring og deling av inspirasjon og historier i sosiale medier. Det vil bli gjennomført enkelte målrettede printannonseringer inn mot påske og sommerkampanje (basert på tiltak som har vist gode resultat tidligere år).
  • «Sommer i Dyreparken»: «feelgood» sommerprogram som sendes på lørdager i mai/juni på TV2. Skaper reiselyst til Sørlandet i viktig beslutningsperiode for målgruppen.
  • «Dyrepark-magasinet»: magasin som sendes til over 500 000 husstander rundt påske. Snakker direkte inn i målgruppen familie, og går «under reklame-radaren». Vi har 4 sider oppslag med redaksjonell presentasjon av aktiviteter og opplevelser som anbefales i forbindelse med besøk i Dyreparken.
  • Presse/bloggere: vi vil i 2016 jobbe målrettet mot presse og bloggere som har posisjon som påvirkere innen våre satsningsområder på familie og mat.

Klikk her for å se hvordan du kan bli med på «Synlighet Norge 2016»

«Synlighet Utland 2016»

Samtidig som vi skal jobbe med å finne nye «drivere av gjestestrømmer» til Sørlandet, har vi også pågående prosjekt i markeder som vi jobbet med i flere år. Tyskland, Nederland og Danmark er de geografiske markedene vi kommer til å ha «synlighetsprosjekt» på i 2016.

Aktiviteter (utdrag)
  • Web: vår viktigste satsning på å nå utenlandske gjester er gjennom arbeide med godt innhold og synlighet på visitsouthernnorway.com. Dette er våre internasjonale sider av visitsorlandet.com, og og vi har fokus på inspirasjon, tips og  gode historier for å velge å legge Norgesferien til den sydligste delen av landet vårt.
  • Ambassadører: vi tror at våre eksisterende gjester er våre beste markedsførere også når det gjelder våre utenlandske gjester. I 2015 har vi gjennomført en spennende «ambassadør-kampanje» som vi kalte for «Love Southern Norway». Av over 120 søkere valgte vi ut 5 ambassadører som kommende året vil fortelle til andre hvorfor de elsker Sørlandet, og vi vil se på hvordan vi skal ta kampanjen og resultatene av denne videre i arbeidet med å få flere gjester til å oppdage Sørlandet. Her kan du lese beskrivelsen av kampanjen «Love Southern Norway».
  • Rundreise: Kristiansand som innfallsport til Norgesferien har vært hovedfokus de siste årene, og vi har utarbeidet et eget rundreise vektlagt å få frem attraktive reiseruter med opplevelser og aktiviteter i kombinasjon med blant annet tur til fjordene. Kartet distribueres blant annet gjennom Color Line og Fjord Line, til turoperatører og på informasjonspunkter i Sør Norge.
  • Sosiale medier: i tillegg til godt innhold og dialog med «venner» i våre utenlandske sosiale mediakanaler, vil vi kjøre egne annonseringskampanjer på blant annet Facebook mot utvalgte målgrupper.
  • Fiskekampanje: i samarbeid med havfiskebedrifter i landsdelen er Visit Sørlandet med på den internasjonale temakampanjen til Innovasjon Norge på fiske.
  • Familie: I 2016 skal vi se på hvordan vi kan få frem at det er spesielt godt egnet å legge ferieturen til sør når man reiser på Norgesferie med familien. Dette kommer spesielt til å gjelde for satsningen på det danske markedet, hvor vi i sammen med Dyreparken inviterer til deltakelse i et prosjekt for å få danske barnefamilier til å reise til Sørlandet.
  • TripAdvisor: det er vanskelig å ikke forholde seg til verdens største reisenettsted når man snakker synlighet og anbefalinger. Visit Sørlandet har inngått partnerskap med TripAdvisor slik at vi kan presentere reisemålene på Sørlandet med tekster, bilder og lenker til viktigste arrangement. I tillegg kjører vi annonsekampanjer i definerte perioder på definerte geografiske markeder.

Klikk her for å se hvordan du kan bli med på «Synlighet Utland 2016»

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s