Slik jobber Visit Sørlandet i sosiale medier

I det digitale landskapet skjer det endringer hele tiden. Nye tjenester popper opp i stor hastighet. Brukerne finner stadig nye «hjertebarn» for å møte venner og dele interesser.

Visit Sørlandets digitale strategi er enkel:

  • Våre gjester er våre beste markedsførere
  • Go where the fish are» – vi skal møte gjesten der gjesten er

Vi prioriterer å jobbe med å skape oppmerksomhet rundt Sørlandet i sosiale kanaler hvor vi vet at folk lar seg inspirere. På samme måte som våre gjester forteller gode historier om Sørlandet i sosiale medier, sprer vi fristende bilder, video og artikler fra Sørlandet på et bredt spekter av flater. Hver dag, gjennom hele året.

Vi evaluerer fortløpende hvilke kanaler vi skal prioritere å jobbe med, hvordan vi skal jobbe i kanalen og hvilke mål vi skal ha. Dette justeres og endres såpass fort at vi som regel først rekker å oppdatere måldokumentet når målene allerede er nådd :).

Her følger en liten oversikt over noen av kanalene vi jobber med p.t. Vi er også opptatt av å samarbeide og lære av andre når det gjelder hvordan jobbe og måle i sosiale medier. Blant annet har vi et godt samarbeid med Visit Oslo på måling av digitalt fotavtrykk, og vi jobber også sammen med firma som Destination Think! og Think Digital Travel.

Facebook – den store «fiskebollen» 

Facebook er ikke død som kanal. Javel, så digger de yngre å være på Snap. Men Facebook er fremdeles verdens største nettsamfunn. Og om du ikke er en av dem som aktivt selv deler, så er du nok jevnlig innom for å ta en titt på hva andre holder på med. Godt nok for oss! Spesielt siden vi vet at det folk deler mest av på FB er bilder av ferieturer de er på, eller ferieturer de planlegger å reise på. Og ikke minst så sjekker folk inn når de er på spennende plasser som de ønsker at vennene deres på FB skal se at de besøker. FB er med andre ord helt innafor strategien vår: her er det flust av folk som ser innhold som postes av våre gjester når de er på Sørlandet eller planlegger å reise hit. Og det er flust av folk som er potensielle til å engasjere seg i innhold som skapes av Visit Sørlandet. Vi har en rekke kanaler på FB som vi daglig skaper masse bra innhold og engasjement på. Vi er mer opptatt av engasjement og aktualitet enn antall «likes» – og målet vårt er å ha i snitt 10 % engasjement på sidene våre.

Hvor flinke er vi? Vel, vi ser at vi oftere kan klappe oss sjøl på skuldra og ha en liten fest på kontoret for feire at vi har 10 % engasjement enn mange andre vi sammenligner oss med.

Her kan du lese mer om Visit Sørlandet på FB.

Instagram – inspirasjon og ambassadører 

Mantraet «våre gjester er våre beste markedsføre» har vært en del av oss siden oppstarten av Visit Sørlandet i 2010.  Lenge var Instagram et «stebarn» i Visit Sørlandets sosiale verden. Men så bestemte vi oss for å ta grep. Instagram er tross alt tidenes kuleste inspirasjonskanal: hvor ellers sitter du bare å scroller gjennom bilder postet av en masse kjente og ukjente mennesker – basert på de interessene du har? Vi fant ut at vi måtte gjøre noe, og at det neppe var noe vi kunne suge helt fra eget bryst om det skulle bli suksess. Dermed rullet vi i gang et lokalt ambassadør prosjekt. På @Visitsorlandet har i nå hver uke en ny ambassadør som styrer vår Sørlandskonto. Dette er folk som bor rundt omkring på Sørlandet og som helt klart har en forkjærlighet for landsdelen og ikke minst det området de selv bor i. Gjennom å engasjere «folka der ute» får vi vist frem Sørlandet på en måte vi aldri ellers ville klart å gjøre. I tillegg har ambassadørene våre en troverdighet som gjør at innholdet blir ekte og inspirerer på en annen måte enn «offisielle reklamebilder». Du kan lese mer om vår Instagram-takeover her.

Visit Sørlandet på Instagram

Visit Southern Norway på Instagram 

Pinterest – «Pinners are doers» 

Pinterest er nok en kanal/plattform hvor folk deler bilder. En bildedelingstjeneste som til nå ikke har vært spesielt utbredt blant folk flest her hjemme på bjerget, men som har vært «the big thing» i USA i flere år. Hvis du lurer på hva det er så, er det litt (veldig) enkelt fortalt en slags online «scrap-book» hvor du kan samle egne bilder i forskjellige album du oppretter, og du kan også samle andres bilder. «Pin it» ikonet har du kanskje sett på enkelte blogger? Vel, da inviteres du ganske enkelt til å spare bildet på Pinterest´n din. Brukerne kan da lage sine pins og samle bilder de liker. Pinterest er rett og slett din oppslagstavle hvor du kan lagre flotte bilder du ser på internett. Hvorfor bruker Visit Sørlandet tid på Pinterest? Selv om brukermassen ikke matcher FB og Instagram, så vet vi at  «Pinners are doers». Det betyr at de som bruker Pinterest i tillegg til å la seg inspirere av mat, reise, trening, interiør, bryllup (!!), foto og andre lidenskapelige interesser, også er i kjøpsmodus. Konventering fra «kikking til salg» er høy i denne kanalen.

Southern Norway Pinterest

Flickr – bildemekka 

Visit Sørlandet har vært på Flickr i mange år. Dette er også en bildetjeneste med mange brukere. Vi har det meste av bilder som vi knipser rundt om i landsdelen lastet opp på Flickr.com. Gjør du søk i Google rundt reise og steder på Sørlandet, kommer våre bilder høyt opp i søk. Og vi får sammen med våre gjester som også har lastet opp bilder (!)  vist Sørlandet fra sin beste side.

Google – ingen over, ingen ved siden 

Vår venn Google! Nevnte vi at vi skal møte gjesten der gjesten er? Gjesten er kanskje først og fremst i søkefeltet på Google. Ferieturen starter i søkefeltet. Da er det viktig å sikre at godt og relevant innhold kommer opp i toppsøket. Vi jobber jevnt og trutt for å sørge for innhold visitsorlandet.com og alle de andre turistsidene på Sørlandet som vi har ansvaret for. slik at dette blir «servert» til gjestene i Google når de starter planleggingen og bestillingen av ferieturen. Vi har valgt å inngå et strategisk samarbeid med Visit Norway for å sørge for at a) innholdet vårt blir synlig og tilpasset alle duppedingser som gjestene måtte befinne seg på. og  b) innholdet vårt blir godt nok. At det i tillegg er 22 millioner årlige besøkende på visitnorway.com er ingen ulempe for sørlandske reiselivsbedrifter som ønsker å være synlige i markedet :).

Google+ – søk, søk, søk 

Ok. Google+ tok kanskje ikke helt av slik Google skulle ønske. Men enn så lenge ligger tjenesten der, og vi vet at artikler og innhold som postes her og får en «+» får litt ekstra hjelp til å klatre seg opp i organiske søk på Google. Ikke noe vi bruker mye tid på, men har et øye med for å følge hva som skjer.

Visit Sørlandet Google+

Visit Southern Norway Google+

Visit Kristiansand Google+ 

Blogg – levert av oss som elsker Sørlandet 

Visit Sørlandet har hatt sin egen reiseblogg i mange år. Bloggen bruker vi til å fortelle de gode historiene fra Sørlandet. Litt sånn her og nå ferskvare til inspirasjon og nytte for folk som har lyst til å oppleve Sørlandet. Det er våre opplevelser av Sørlandet, og minst ei gang i uka postes det nye innlegg på bloggen. Bloggen fungerer utmerket på å fortelle om de litt ukjente opplevelsene og «krydderet» som setter spissen på sørlandsopplevelsen. I tillegg er bloggen god venn med vår felles venn Google, noe som gjør at innholdet ofte rangerer topp i organiske søk. Mange av leserne av bloggen får vi også gjennom posting på våre øvrige sosiale kanaler. Les bloggen her.

YouTube – we gotta move it, move it

Film er tingen som gjelder nå. Sjefen i Visit Sørlandet har gitt teamet i Visit Sørlandet følgende utfordring: «Vi trenger film. Dere har ingen penger i budsjettet deres. Hva får dere til?».  Så for minst mulig penger skal vi få til mest mulig. Slikt blir man kreative av, og det kommer opp nye spennende prosjekt i samarbeid med andre miljø og ressurser. Allerede nå i desember skal vi ha en aldri så liten «filmpremiere» hvor resultatet av et filmprosjekt for å vise frem Kristiansand Barnas By skal vise frem. Løpende blir prosjektene lastet opp på  Visit Sørlandet på Youtube samtidig som de spres utover kanalene våre.

Nyhetsbrev – hjem i postkassa 

E-post markedsføring er fortsatt effektiv. Det har jo ikke noe med sosiale medier å gjøre, men vi tar det med her likevel ettersom det å bearbeide egne kundedato ofte blir glemt i iveren over å ha flere tusen følgere på FB. Vi sender jevnelig ut nyhetbrev til rundt 5000 «venner» av Sørlandet. Her forteller vi om hva som er nytt, hva skjer og sender ut gode tilbud. Vi har stålkontroll på hvor mange som åpner og leser nyhetsbrevene, og en mail inn i boksen krever også en handling av mottaker. En handling som for vår del er målsatt til at flest mulig skal åpne nyhetsbrevet fremfor å sende det rett i søpla. Det er mye læring i å sende ut nyhetsbrev, og for hver utsendelse er det evaluering på hva som virket og hva som ikke virket.

Twitter – hei på deg!

På Twitter deler vi bilder og artikler som vi tror har interesse for våre følgere. Men det viktigste av alt, vi kommenterer på gjester som besøker Sørlandet. Vi twitrer både på Visit Sørlandet, Visit Kristiansand og Visit Southern Norway.

Visit Sørlandet på Twitter

Visit Southern Norway på Twitter

Visit Kristiansand på Twitter 

Snapchat – kidsa og sånn som skjer 

Vi innrømmer det. Snap er et lite stebarn i Visit Sørlandet familien. Dog er vi «på» når det skjer noe og vi snapper fra forskjellige arrangementer. Dersom det er andre destinasjoner, reisemål eller byer som har gode erfaringer og resultat som de vil dele på bruk av Snap for å inspirere og skape reiselyst, så tar vi gjerne i mot tips.

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s