Slik er Visit Sørlandets digitale fotavtrykk

Visit Sørlandet har siden januar 2015 målt det «digitale fotavtrykket» til destinasjoner på Sørlandet.

Vi bruker målingsverktøyet Notified for å overvåke engasjement i sosiale medier. Resultatene brukes til rapportering for å se antall produserte «innholdsbiter» og til å fange opp blogger, poster og trender som vi deler videre i egne kanaler.

Nå begynner vi å se eksempler på (eller kanskje man kan si vi får bekreftede bevis på) hva som får mennesker på Sørlandet til å dele opplevelser i sosiale medier.

Noen eksempler:

Notified Grimstad 2015

Se hva som skjedde i Grimstad under Skral Festival 2015. Toppen vi ser på grafen er fra 15/7 og det er lett å se av bildene/postene hvor gjestene har vært. Vi ser også en topp 5. august; da var Sommerbåten til NRK på besøk.

Notified Mandal

Hva skjedde i Mandal i begynnelsen av august der det er mest oppgang i grafen? NRK Sommerbåten og selvfølgelig Skalldyrfestivalen.

Ordsky Mandal

Vi kan også ta ut en ordsky på de forskjellige destinasjonene. #MittMandal er en av de mest brukte hashtag på Sørlandet. Godt jobba mandalitter!

Fra 1. januar til 31. juli 2015 har vi målt 61.157 innholdselementer i Notified.

Utvikling Kristiansand hele Jan-Aug

Ingen tvil at sommeren også merkes i sosiale medier. Her er utviklingen i Kristiansand fra januar til august 2015. Hva skjedde på den høyeste toppen? Palmesus, Kaptein Sabeltann og Måkeskrik festivalen.

Alt dette gir god Sørlandsreklame til venner og følgere av brukerne som deler innhold fra Sørlandet!

Hva måler Visit Sørlandet i Notified

Instagram er den som leverer de største volumene av (åpent) innhold. Men markedsføringsverdien av en bloggpost kan være mye større enn ett bilde.

Vi kan også ta ut oversikter over mest populære ord/# og mest aktive brukere. Fra Instagrambildene kan vi til og med finne en meget nøyaktig geo-lokasjon.
Klikk på bildene for større versjon.

Instagram bilder geo lokasjon Sørlandet

Tydelig at folk koser seg i Pollen, Arendal!

Geo lokasjon Pollen - Arendal

Du kan selv sjekke hva som postes på Instagram rundt din bedrift / destinasjon. Sjekk gramfeed.com eller worldc.am.

Hva måler vi i det digitale fotavtrykket:

  1. Aktive handlinger (engasjement) fra Visit Sørlandets egne sosiale mediakanaler (Facebook, Instagram, G+, Twitter og YouTube). Når noen liker, kommenterer eller deler et av våre innlegg fanges dette opp av målingen. Vi måler med insights/analytics i de forskjellige kanalene og Iconosquare for Instagram.
  2. Antall innholdselementer skapt av andre (f.eks. posting av Instagram bilde, en tweet/retweet, artikkel eller blogpost mm) som omtaler Sørlandet (eller en destinasjon, bedrift eller arrangement på Sørlandet) som reisemål. Måles gjennom Notified.
  3. Eksponering av Visit Sørlandets eget innhold på web, blogger og Visit Norway app. Her bruker vi Google Analytics til innhenting av tall.

Inspirasjon og tips til å måle det digitale fotavtrykket fikk vi fra Visit Oslo. Les mer om bakgrunnen til at vi valgte å måle det digitale fotavtrykket til Sørlandet.

3 thoughts on “Slik er Visit Sørlandets digitale fotavtrykk

  1. Tilbaketråkk: Kampanjeresultat Love Southern Norway | Visit Sørlandets Bransjeblogg

  2. Tilbaketråkk: Slik jobber Visit Sørlandet i sosiale medier | Visit Sørlandets Bransjeblogg

  3. Tilbaketråkk: Ett år med Instagram ambassadører på @visitsorlandet | Visit Sørlandets Bransjeblogg

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s