Status for #mittsørland – Instagram @visitsorlandet

Visit Sørlandet Instagram collage

I hele 2015 viser sørlendinger fram #mittsørland på @visitsorlandet på Instagram

Siden begynnelsen av januar 2015 har Visit Sørlandet latt en sørlending ta over kontoen vår på Instagram hver sin uke. Til nå har 21 ambassadører fra hele Sørlandet delt sine bilder under hashtaggen #mittsørland. Her kommer en liten oppdatering på hvordan det har gått så langt:

170 % økning i antall følgere

Da vi gjorde opp status til nyttår hadde Visit Sørlandet 918 følgere på Instagram. I skrivende stund er antallet 2481. Det betyr en økning på hele 170 % hittil i 2015, et tall vi må si oss meget godt fornøyde med. Tusen takk til alle ambassadører som har vært med å bidratt til å gjøre @visitsorlandet til en levende konto.

Nesten dobbelt så mange bilder som i hele fjor

Til nå i år har det blitt postet 526 bilder på @visitsorlandet. Det er nesten dobbelt så mange som i hele fjor, da vi endte på totalt 277 bilder.

Hashtaggen #mittsørland er til nå brukt 2810 ganger. Det er jo mye mer enn antall bilder postet. Det er gøy å se at tidlgere ambassadører fortsetter å bruke taggen, samtidig som også andre Instagrambrukere har tatt den i bruk. Det liår mi!

Mest likte poster hittil

Bildet undet viser hvilke bilder som har vært best likt på @visitsorlandet siden oppstart. To av disse har samme fotograf – @ottfrank. De andre fotografene er @to_sekunder, @hallgrimaspenes og @lita_seland.

Oversikt over de 5 best likte bildene på Visit Sørlandets konto på Instagram

De mest likte bildene på @visitsorlandet hittil. Kilde: Iconosquare.com

En liten kuriositet er at alle bildene inneholder vann, flere av dem vannspeilinger. Vi mennesker visstnok har en forkjærlighet mot bilder av vannspeilinger. En jeg snakket med idag hadde sammenliknet bilder tatt på samme sted, der det ene bildet inneholdt en vannspeiling. I alle tilfellene fikk bildet med vannspeilingen flest likes og kommentarer. Han kalte det «Reflecting water phenomenon».

Ambassadørerene bidrar på andre måter

Vi ønsker å samarbeide videre med våre gode sørlandsambassadører i vår markedsføring av Sørlandet. Derfor kjøper vi gjerne ett eller flere bilder av dem som vi kan bruke på våre nettsider eller i sosiale medier.

Ifjor dekorerte Visit Sørlandet sikkerhetskontrollen på Kjevik lufthavn. Nå skal bildene opp igjen, og nytt av året er at vi har bedt noen av ambassadørerene våre om å bidra med bilder til en stor collage. Til gjengjeld fikk de billetter til innspillingen av «Sommer i Dyreparken» nylig.

Vi vil også vise at vi setter pris på dem ved å invitere til et treff i løpet av høsten/vinteren. Her ser vi for oss at vi har en liten prisutdeling og gavedryss, men det viktigste er å treffe ambassadørene «live» for en morsom kveld. Det er også en fin mulighet for dem å treffe hverandre og knytte nye kontakter. Mange av dem kjenner godt hverandres profil, men har aldri møttes før.

Pressedekning av prosjektet

Prosjektet vårt har fått endel oppmerksomhet, både i inn- og utland. NHO Reiseliv brukte dette som eksempel på kreativ bruk av sosiale medier i sin årsrapport. Rett etter lansering ble jeg og en av ambassadørene intervjuet av NRK Sørlandet. I tillegg har vi fått henvendelser fra andre som vurderer å sette i gang liknende prosjekter, og som ønsker å høre våre erfaringer med å slippe løs privatpersoner på Instagram, noe som har vært en svært positiv erfaring for vår del. Det er en fryd å jobbe med dette prosjektet. Mangler forresten en ambassadør til uke 24, send meg en mail hvis du er interessert, da vel:)

hildegunn@visitsorlandet.com

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s