Visit Sørlandet måler Sørlandets digitale reiselivsfotavtrykk

Jente på Bystranda

Visit Sørlandet måler det digitale fotavtrykket til Sørlandet.

Inspirert av, og i tett samarbeid med Visit Oslo, er Visit Sørlandet i full gang med måling av Sørlandets digitale fotavtrykk innen reiseliv. Vi jobber mye med digitalt innhold, og oppfordrer våre gjester til å dele opplevelene sine, men funker det? Vi må vekk fra synsing og antakelser og over til målbare tall.

Etter å ha fått presentert Visit Oslo sin satsing på dette i august 2014, besluttet vi ganske raskt at dette ville vi også gjøre her i sør. For enkelhets skyld besluttet vi å bruke det samme måleverktøyet som Visit Oslo bruker (Notified), og vi ville måle på mange av de samme søkeordene, slik at vi enkelt kunne benchmarke opp mot Visit Oslos tall.

Vi foretok den første offisielle målingen i januar 2015, og har etter dette målt Sørlandets digitale fotavtrykk hver måned. Noe har vi måttet justere underveis, men det er notert når og i hvilke søk, slik at vi ser hva som har skjedd ved merkelige avvik i tallene.

Hva er et digitalt fotavtrykk?

Kort fortalt er Visit Sørlandets digitale fotavtrykk summen av alt det folk snakker om på nett, om Sørlandet når det gjelder ferie/fritid. For Visit Sørlandet er det viktig å kunne måle dette over tid slik at vi kan se om vi som selskap kan se om vi lykkes i å skape engasjement rundt de tiltakene vi gjør i sosiale medier. Vi måler på tre ulike områder:

  1. Aktive handlinger (engasjement) fra Visit Sørlandets egne følgere i sosiale medier. Her måler vi hvor mange som har likt, kommentert eller delt et innlegg fra en av Visit Sørlandets sosiale profiler, og dermed har eksponert sine følgere for dette innholdet. Pr. idag måler vi på Facebook, Twitter, Instagram, Google+ og Youtube.
  2. Innholdselementer skapt av andre; sosiale medier (Facebook, Twitter, Instagram), blogger, artikler m.m. Her måler vi hvor mange innlegg, blogginnlegg og artikler som omtaler Sørlandet eller noen av Sørlandets reisemål. Tallet har store mangler, blant annet fordi fordi det er få som bruker # på Facebook og fordi Facebook ikke tillater innhenting av informasjon fra private profiler.
  3. Eksponeringer av Visit Sørlandets innhold på web, bruk av app, etc. Denne delen av målingen dreier seg om vårt egenproduserte innhold. Hvor mange sidevisninger vi har på websidene, hvor mange har sett innhold fra Sørlandet på Visit Norway sin app, hvor mange har lest blogginnleggene våre. Her bruker vi Google Analytics til innhenting av tall.

En (u)mulig oppgave? 

Tord Baklund i Visit Oslo diskuterer noen av utfordringene som er knyttet til å sette opp et godt søk i denne bloggposten: Hvor vanskelig kan det være å måle? Mange av erfaringene Visit Oslo har gjort seg har vi også erfart. Det er vanskelig, nær umulig, å sette opp et begrenset søk som likevel skal fange opp alt som sies om opplevelser på Sørlandet (uten å nevne ordet opplevelser for det gir altfor mange urelevante treff..). Men – som Tord sier, det betyr ikke at vi ikke skal måle. 

Byer i India, fotballspillere og politikk

Hvis Tord Baklund i Visit Oslo syntes det var vanskelig å sette opp måleparametre for Oslo, tenk deg da hvor vanskelig det er å skulle sette opp dette for en hel landsdel. Visit Sørlandet er pr. idag Notifieds største kunde, med de mest kompliserte søkene. Å sette opp et søk er i og for seg ikke det vanskeligste. Det er når dette søket må overvåkes og tilpasses for å unngå urelevante treff det blir litt mer å bale med. Vi har jobbet mange, lange timer for å luke ut treff på byer i India, navn på fotballspillere (ufattelig mange som har stedsnavn på Sørlandet som etternavn), nominasjonsmøter innen politikken og andre urelevante treff.

To be continued….

Dette var kun en kort innføring i hvordan måle digitalt fotavtrykk og hvordan vi har satt dette opp. Vi kommer tilbake med flere bloggposter om eksempler og resultater fra målingene i løpet av kort tid.

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.

One thought on “Visit Sørlandet måler Sørlandets digitale reiselivsfotavtrykk

  1. Tilbaketråkk: Love Southern Norway – Blodfans skal selge Sørlandet i Europa | Visit Sørlandets Bransjeblogg

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s