Bjørgen advarer næringslivet

IMG_6051

I denne videoen fra Sjømat på Sørlandet advarer Marit Bjørgen næringslivet, og snakker om livet etter skikarrieren, samboerens betydning og egen vurdering av sesongen.

– Sånn er det i næringslivet også. Du kan ikke ligge på latsida. Selv om du har vært på toppen og prestert bra, kan man ikke bare sette seg på stolen og slappe av. Da er det andre som går forbi, advarer skidronning Marit Bjørgen.

Rosfjord strandhotell i Lyngdal bød Marit Bjørgen på seg selv i et «talkshow» under Sjømat på Sørlandet 14. april 2015.

Skidronningen var trekkplaster for konferansen i egenskap av å være et hovedsponsorobjekt for Norges Sjømatråd og ASKO (NorgesGruppens engrosvirksomhet).

ASKO er også arrangør av sjømatkonferansen sammen med de lokale bedriftene Rosfjord strandhotell i Lyngdal og Fiskeeksperten Reinhartsen i Kristiansand. De to sistnevnte er begge medlemmer av reiselivets næringsklynge Arena Usus.

Frisk med fisk
I tillegg til å advare mot latsidas konsekvenser, fortalte Bjørgen om sitt nye liv etter at hun begynte å spise mye mer sjømat. Hun gjorde en oppdagelse da det buttet imot i skisporet for noen år siden:

– Jeg var inne på tanken å legge skiene på hylla. Men jeg skjønte jeg måtte endre på ting. En av tingene var kostholdet. Gjennom landslagsledelsens fokus på å spise mer sjømat, holdt jeg meg frisk i lengre perioder, fortalte Bjørgen til de 200 deltakerne på sjømatkonferansen.

Dag Ingvar Jacobsen fra UiA var slagferdig konferansier og «Skavlan». Da samtalen kom på inn på måltidets flytende gleder, påsto Marit Bjørgen at «et glass rødvin er sunt».

Men da satte Jacobsen henne på plass:

– Her på Sørlandet er et glass rødvin synd.

Bjørgen pop i pressen

Lokalpressen var også interessert i Bjørgen og sjømatkonferansen:

Se omtale og video av sjømatkonferansen i Lister24

Se omtale og video av sjømatkonferansen i Lyngdals avis

Ansjos-tapas på storskjerm
Sjømat på Sørlandet 2015 åpnet friskt med at master-chef Rob Roy Cameron fra Barcelona skapte fisketapas med lokale råvarer mens publikum kunne følge med på storskjerm. Se Cameron lage kos med ansjos og bringebær:

– Markedet vil ha lokalmat
IMG_5861Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin (bildet til høyre) i Innovasjon Norge var i sitt foredrag opptatt av en fremtid der norsk mat spiller en mye større rolle i reiselivet. Han ba reiselivsnæringen være spesielt obs på en turistgruppe med stort potensial, nemlig «foodies», som velger reisemål etter de matopplevelsene de kan bli tilbudt.

– Markedet vil ha lokalmat, konstaterte Tuftin, og viste blant annet til undersøkelser som forteller at mer enn halvparten av de utenlandske gjestene etterspør og har opplevd lokal mat og drikke.

Tuftin rådet blant annet de lokale matrelaterte bedriftene til å samarbeide om å sette sammen totale opplevelsespakker til turistene i en region.

– Sett sammen interessante produktsammensetninger for å skape magiske øyeblikk, oppfordret han.

Han pekte også på at det er helt vesentlig å bygge opp stolte mattradisjoner lokalt, ha et nettverk av restauranter med lokalmat på menyen og utvikle «gastrostars», norske kjendiskokker som kan fronte Norge som gastronomiland.

– Norge kan absolutt komme på det internasjonale matkartet. Vi må ha som ambisjon at vi er blant de beste, og stolt av det vi tilbyr turistene. Vi har så fantastisk mye bra at vi må utnytte det for å klatre ytterligere på reiselivsstigen og konkurrere i et stadig tøffere marked, konkluderte Per-Arne Tuftin.

Eget matprosjekt i Usus
Vår egen Heidi Sørvig, delprosjektleder i Arena Usus og daglig leder i Visit Sørlandet, reiste seg og minte Tuftin på øl som attraksjon, og at i vår landsdel har bryggeriet Nøgne Ø (Usus-medlem) en spesiell posisjon som kan dyrkes mer.

– Kan vi komme dit hen at matopplevelser er et konkurransefortrinn for Sørlandet som reisemål? Vi er ikke der ennå at vi kan kommersialisere det og trekke turister i ens ærend. Men vi ble kjempeinspirert av dette, sa Sørvig.

Siste dag på sjømatkonferansen på Rosfjord strandhotell arrangerer Arena Usus sin egen workshop for å diskutere mulighetene for en dedikert satsing på sørlandsmat. VRI Agder har bevilget 150.000 kroner til matprosjektet i Usus.

– Dere kan forandre hele Sør-Norge
IMG_5929Fia Gulliksson
(bildet til høyre) skapte stor entusiasme med foredraget sitt om hvordan hun fikk satt Östersund ettertrykkelig på matkartet. I dag har den lille svenske byen intet mindre enn Unesco-status som Creative city of gastronomy.

– Jeg så hva slags gull vi satt på, med 200 mathåndverkere, og hvilke fantastiske produkter vi hadde, uten at noen egentlig pratet om det, forklarte Gulliksson.

Hun ga raus ros til eierne og driverne av Rosfjord strandhotell, som helt tydelig imponerte en svensk dame som er svært kresen i matveien:

– Disse menneskene som driver dette stedet, dere kunne forandre hele den gastronomiske biten i hele Sør-Norge om dere ville!

Gulliksson deltar også på mat-workshopen til Arena Usus torsdag 16. april.

IMG_6099– Sørlandet kan bli suverent best

Den kjente reklamemannen Ingebrigt Steen Jensen (bildet til høyre) avsluttet programmet på konferansens første dag. Til tider kjørte han rene stand up-showet, med god respons fra publikum.

– Når noen får til noe i Norge, blir ikke folk inspirert, de blir irritert. Vi må unne andre å lykkes, sa Jensen.

Og han hadde gode råd å gi:

– Sørlandet kan bli suverent best på reiseliv. Våg å sette store, vidunderlige, begeistrede og hårete mål.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s