Nye tider krever nye tilnærminger – reiseliv i endring

keynes2Det jobbes hardt i kulissene i norsk reiseliv om dagen. Ihvertfall om vi skal tro Dagens Næringsliv.

Innovasjon Norges nye administrerende direktør har lansert nye tider, og utfordrer opptatte og vedtatte sannheter i bransjen. Dette har fått mange med blå blazer og gullknapper til å møtes. Gjerne i hemmelighet. Og via omveier sendes det brev og mail for å mønstre til opprør og motstand.

Jeg har ikke tenkt å delta i denne motstanden.

Ikke har jeg blitt kontaktet av særlig mange heller. Det er kanskje fordi de vet det er lite støtte å hente til motstand mot endring her hos meg. Jeg heier på Anita Krohn Traaseth og alle de andre dyktige medarbeiderne i Innovasjon Norge som nå tør å si at gårsdagens organisering og strukturer nødvendigvis ikke er beste løsning for å møte morgendagens utfordringer. Ikke noe er så enkelt som å snu bunken fra i fjor. Det som krever mot og kompetanse er å tenke nytt. Og å utfordre opptatte og vedtatte sannheter.

All honnør til Innovasjon Norge som nå tør å ta et oppgjør med opptatte og vedtatte sannheter.

Det er ikke enkelt, og spesielt ikke når vi snakker reiselivsbransjen.

Jeg har jobbet i reiselivsbransjen i hele mitt yrkesaktive liv. Jeg har likevel vanskelig for å forstå hvor mye følelser det er som settes i sving når det blir snakk om endring av etablerte strukturer. Her snakker vi engasjement som går langt utover hva man normalt skulle kunne forvente. Til tider har jeg opplevd drama som enhver organisasjonspsykolog hadde gnidd seg i hendene over å få lov til å observere «live». Det å bli skjelt ut av voksne menn i dobbeltspent blå blazer er ikke noe som sjokkerer meg lengre. Ei heller om pressen ringer for å konfrontere meg med 10-15 punkts liste med «anklager» innsendt av noen som ikke er helt enige med de beslutninger som er tatt.

Klart vi skal ha lov til å mene noe. Klart vi skal få lov til å engasjere og involvere oss. Men det er også lov å bestemme seg for hvilket fortegn man vil ha. Det er stor forskjell på å engasjere seg positivt og konstruktivt i en prosess, kontra det å engasjere motstand.

De siste 4-5 årene har reiselivsmarkedet endret seg mer enn de 40 foregående. Det betyr at mye av det som var sannhet og beste løsninger når de fleste reiselivsorganisasjoner og reiselivsbedrifter i Norge ble etablert, ikke finnes lengre. Vi opererer likevel stort sett slik vi gjorde før. Selvsagt med noen hederlige unntak.

Det er vanskelig å tro at vi skal lykkes med å løse morgendagens utfordringer ved å benytte gårsdagens løsninger.

Jeg ser derfor frem til å være en positiv medfølger på de endringer og veivalg som Innovasjon Norge presenterer fremover. Ikke minst håper jeg å få nye perspektiver, bli faglig utfordret og få dra-hjelp til å utvikle oss i et landskap hvor endring er det konstante, ikke unntaket.

«Når du møter størst motstand, da vet du at du er på riktig vei» – Terje Formoe (også kjent som mannen bak suksessen Kaptein Sabeltann)

One thought on “Nye tider krever nye tilnærminger – reiseliv i endring

  1. Tilbaketråkk: Flest klikk i uke 11 – Reiselivskunnskap.no

Legg igjen en kommentar

