Ambassadører gir Instagram-boost

For et par uker siden fortalte jeg om Visit Sørlandets satsing på ambassadører på Instagram. Dette gir allerede gode resultater, derfor vil vi gjerne dele noen tall.

Mest likte poster på @visitsorlandet på instagram

Mest likte poster på @visitsorlandet på instagram – de 36 første postene er alle fra ambassadørene våre hittil i 2015.

Vi er nå inne i femte uken med ambassadører, og jeg har booket inn ambassadører til midten av mars. Jeg har foreløpig tilgode å få nei fra noen vi har spurt, og det er flere som har meldt seg frivillig etter å ha sett oppfordring til dette på Instagram, Twitter og Facebook. Samtlige som har vært med har gitt tilbakemelding på at de syntes det var veldig gøy å være med.

Har du lyst til å være ambassadør på @visitsorlandet på Instagram? Send en mail til hildegunn@visitsorlandet.com

Forventninger til ambassadørene

Da vi startet dette hadde jeg ikke så altfor store forventninger, men jeg var ganske sikker på at vi ville få positive resultater. Mange undersøkelser har vist at vi generelt tror mer på venner og kjente enn på merkevarer og bedrifter. Visit Sørlandet har siden oppstart i 2010 jobbet med «mantraet»: «Våre gjester er våre beste markedsførere», men enda bedre enn gjest er de lokale, de som bor og ferierer på Sørlandet hele året.

Siden jeg har overvåket #visitsørlandet i hele 2014, føler jeg at jeg har blitt godt kjent med mange av ambassadørene. Det gir en trygghet i å vite at de poster fine bilder, er aktive mer eller mindre hver dag og at de har brukt #visitsørlandet jevnlig. Men det har også vært spennede å la totalt «ukjente» mennesker slippe til. Jeg håper å bli kjent med enda flere gjennom dette året.

Økning i antall innlegg

Ambassadørerne har fått noen enkle retningslinjer. De må poste minst ett bilde pr. dag, men alle poster mer enn det. I gjennomsnitt har de fire første ambassadørene postet 27,5 bilder pr. uke – eller 3,9 bilder pr. dag. Dette står i sterk kontrast til hva jeg klarte å levere i løpet av fjoråret. Min målsetning var ett bilde pr. dag i 2014, men jeg klarte bare å levere 277 bilder, de fleste av disse var reposter av andres bilder. Til sammenlikning har ambassadørene på Visit Sørlandet pr. 9. februar postet ikke mindre enn 125 blider.

Diagram som viser alle innlegg på @visitsorlandet på Instagram

En oversikt over alle innlegg totalt på @visitsorlandet på Instagram – kraftig økning etter start i ambassadørprogram

Over 60 % økning i antall følgere

Da jeg tok opp status ved årsskiftet hadde Visit Sørlandet 918 følgere. Kontoen ble opprettet sommeren 2012, men lå mer eller mindre i dvale til januar 2014. Idag har vi 1476 følgere. Det er en økning på 60,78 %, bare siden 31.12.2014.

Økning i engasjement viktigste måleparameter

Visit Sørlandet har nettopp startet måling av engasjement og «buzz» i sosiale medier. Vi har et samarbeid med Visit Oslo som har målt Oslos digitale fotavtrykk siden mai 2014. Vi har brukt høsten til å sette opp alle måleparametre for Sørlandet, og har nettopp foretatt den aller første målingen. Mer om dette kommer i et eget blogginnlegg. I disse målingene er engasjement det viktigste parameteret. Vi er derfor veldig spente på hvordan ambassadørprogrammet på Instagram vil påvirke engasjementet på Instagram, og ikke minst det totale digitale fotavtrykket framover.

Det vi kan lese ut av tallene for januar er at vi ihvertfall har hatt god økning i engasjement på Instagrampostingene på Visit Sørlandet.

Diagram som viser antall innlegg og gjennomsnittlig likes på innlegg

Grafikken viser antall innlegg på @visitsorlandet og hvor mange likes innleggene har fått i gjennomsnitt.

Når vi også ser på oversikten over de mest likte bildene på Instagramkontoen vår viser det seg at de 36 første bildene er bilder som ambassadørene har postet i løpet av de første 4 ukene. Så ikke bare poster de flere bilder, de får også et høyere engasjement rundt postene enn det vi klarer selv.

Flere tall kommer, keep on tagging!

One thought on “Ambassadører gir Instagram-boost

  1. Tilbaketråkk: INSTAGRAM I LOVE YOU | TIINA KIVELÄ

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s