Reiselivsmessen – årets happening?

bilde

For noen er kanskje Reiselivsmessen i Oslo en viktig og riktig arena. For oss er den ikke det.

For noen dager siden ble jeg kontaktet av NRK Sørlandet med spørsmål om hvorfor Visit Sørlandet ikke deltar på den årlige reiselivsmessen i Oslo. Spørsmålet har kommet jevnt og trutt de siste årene, og svaret har egentlig vært det samme hver gang. Reiselivsmessen i Oslo er ikke stedet hvor vi best treffer vårt viktigste marked i Norge.

For vårt vedkommende er det et valg i forhold strategi, målgruppeprioritering og ressursbruk at vi ikke deltar på  reiselivsmessen.

Visjonen ”Sørlandet best på gjenkjøp” representerer en grunnleggende annerkjennelese om at våre eksisterende gjester er våre beste markedsførere. Fornøyde gjester gir gjenkjøp og anbefalinger. Andres anbefalinger og erfaringer er noe av det som er viktigst for oss når vi skal velge feriemål, overnatting og opplevelser.

Sørlandet har norske barnefamilier som sin viktigste målgruppe. Sørlandets viktigste «reason to go» for det norske feriemarkedet er Kristiansand Dyrepark, Sabeltann, sol, sommer og skjærgård. De to førstnevnte er blant Norges mest kjente merkevarer, og har i mange år vist at de lykkes i å kommunisere under «reklameradaren» gjennom å være en del av folks hverdagsliv.

På reiselivsmessen er hovedvekten av publikum voksne over 45 år uten hjemmeboende barn.

For oss blir det da riktig å stille spørsmål til om deltakelse på reiselivmessen er riktig ressursbruk?

Reiselivsmessen har 40 000 besøkende over tre dager. Skal man ha utbytte av deltakelse som en region/landsdel bør man investere noe utover minste stand. I et tenkt eksempel vil en stand koste fra kr 40 000 – 50 000 og oppover. Så kommer reise og opphold for personell. Samt lønnsutgifter. Vi snakker fort om at det hele koster kr. 100 000,- eller mer (for en moderat deltakelse). La oss anta at av de 40 000 som besøker messa, så er det 20 % av disse som har en interesse for Norge som reisemål. Det gir 8000 potensielle kunder som Sørlandet sammen med øvrige norske destinasjoner skal ”kjempe om”. Ikke veldig mange, er det vel? Kontaktprisen pr. potensiell gjest blir fort ganske høy.

Det er lenge siden internett kom for å bli. Alle analyser, undersøkelser og tall av ulike slag i inn- og utland, viser at det er på internett ”slaget står” i reiselivet. Det er her kundene våre lar seg inspirere, utveksler erfaringer, spør om råd, planlegger og bestiller. Da er og blir dette reiselivsnæringens viktigste arena. Når det er sagt: jeg tviler ikke på at mange av deltakerne på reiselivsmessen i Oslo også har sitt på stell når det gjelder tilstedeværelse, synlighet og aktualitet på nett.

Men jeg vet at det for vårt vedkommende er bedre ressursbruk å sørge for å bruke 30 minutter på lørdagskvelden på å sende ut en post på Facebook om at sommeren er like om hjørnet på Sørlandet.

Gjør vi jobben vår bra får vi mellom 400 og 600 likes og en reach på 20 000 uten å bruke en krone. Putter vi på et par hundre kroner i annonsering snakker vi rett hjem i stua til målgruppa vår; småbarnsfamilier i Oslo, Trondheim, Bergen og Stavanger. Både kontaktpris og målretting er spot on. Reiselivsmessen som tiltak kommer dårlig ut i en slik sammenligning.

Jeg har forståelse for at ikke alle regioner gjør samme vurdering som oss.

Reiselivsmessen er for mange blitt en årlig «happening» og viktig møtearena. Flere har bransjetreff i løpet av messen, og bruker arenaen for å knytte kontakter og bygge nettverk. Alt dette er viktig. Og nødvendig. Men jeg stiller spørsmål til om markedsmessige resultat står i forhold til innsatsen som legges ned i tiltaket.

Og kanskje er det på tide å si at det er andre arenaer som kan og bør ta over rollen som møte- og nettverksarena i bransjen?

Lykke til med årets reiselivsmesse.

Beste hilsen

Heidi Sørvig – daglig leder i Visit Sørlandet

(med mange år på baken som messedeltaker🙂 )

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s