Chinavia-prosjektet: Dette vil kinesiske turister oppleve på Sørlandet

Chinavia Køben 291014 (80)

Tre spennende opplevelsespakker skreddersydd for kresne kinesiske turister. Her får du noen av de konkrete resultatene av forskningen i Chinavia-prosjektet.

– Vi må skape et marked og bygge et marked målrettet mot det som er viktig for kineserne. På Sørlandet er vi ikke nødvendigvis de mest spektakulære i hele verden. Men hvis vi gjør alle tingene riktig, blir vi bedre enn de som har alt, men som ikke er gode til å kommunisere, sier Sarah Holst Kjær (bildet øverst).

Hun er seniorforsker i Agderforskning og prosjektleder for forskningsdelen i Interreg-prosjektet Chinavia.

Næringsklyngen Arena Usus og reiselivsselskapet Visit Sørlandet deltar i det interskandinaviske prosjektet som jobber for å gjøre reiselivet i store deler av Skandinavia klart for å ta imot kinesiske turister.

Les Fædrelandsvennen-intervju med Heidi Sørvig om Sørlandets Kina-satsing

Les Heidis Sørvigs innlegg «Kina, mulighetenes marked» på Visit Sørlandets bransjeblogg

Lynkurs for bedriftene
Det handler om å ha de riktige tilbudene og attraksjonene som samsvarer med den krevende målgruppens ønsker og krav. Hva vil kineserne ha, og hva vil de ikke ha?

IMG_7207Men det gjelder også at de som jobber i opplevelsesbransjen og handelsnæringen er forberedt på å ta imot gjester fra en annen kulturkrets. Visit Sørlandet har derfor blant annet arrangert lynkurs for bedrifter som vil bli Kina-klare, ledet av Ming Ming Dong (bildet).

Hva vil kineserne ha?
Sarah Holst Kjær har, basert på blant annet intervjuer med kinesiske turister, gjort en analyse av regionalt potensial. På grunnlag av funnene foreslår hun tre opplevelsespakker som etter all sannsynlighet vil treffe den kresne målgruppen. Pakkene er basert på ønskene, kravene og preferansene som er kommet fram i forskningen.

Her er de tre opplevelsespakkene som er basert på forskningen i Chinavia-prosjektet:

1. Fairytale, tradition and Nordic writers (eventyr, tradisjon og nordiske forfattere)

Kineserne skal få oppleve skandinavisk kulturarv og historie, folklore, tradisjon, folkedrakter, håndverk og folkeeventyr. Blant besøksmålene er museer og steder tilknyttet berømte forfattere.

På Sørlandet er for eksempel Grimstads sterke tilknytning til Henrik Ibsen høyaktuell attraksjon for kinesere, særlig Ibsen-museet.

– Hvis man får kineserne til Sørlandet, er det Grimstad som vil være attraksjon nummer en for dem, mener Sarah Holst Kjær.

Hun peker også på lokkemiddelet Sørlandets hvite byer vil være for en turistgruppe som ser bare murbygninger til vanlig.

– De hvite trehusene er også en bestseller, konstaterer Kjær.

2. The Blue North

Kineserne skal få oppleve det gode livet på kysten, hyttelivet, den friske luften og naturen i Skandinavia. De skal oppleve vær og vind på fyr langs kysten, gå turer og sykle, fiske, seile og rafte. Camping er også en fritidsaktivitet som Kjær mener vil appellere sterkt til kineserne.

Chinavia Køben 291014 (140)På Sørlandet vil kineserne like for eksempel Lindesnes fyr og de andre fyrene. Chinavia-trainee Daisy Cai (bildet) fra Kina har selv inspisert blant annet Lindesnes fyr og Sjølingstad Uldvarefabrik på oppdrag fra forskningsprosjektet.

3. Welfairytale future

Navnet er satt sammen av ordene welfare (velferd som i velferdsstaten) og fairytale (eventyr). Denne pakka handler om å vise fram Skandinavia som et bærekraftig velferdssamfunn med eventyrlig sus.  Gjerne i betydningen eksotisk, sett fra kinesernes side. Moderne teknologi, gammelt håndverk, natur, kultur, fortid og fremtid møtes i Skandinavisk innpakning.

Besøksmålene er blant andre gårder, mindre industribedrifter og mikrobryggerier. Kineserne skal få drikke øl brygget på lokale ingredienser, beundre og kjøpe lokalt håndverk og plukke frukt, bær og sopp selv.

På Sørlandet fremhever forskningsprosjektet både bryggeriet Nøgne Ø, museumsfabrikken Sjølingstad Uldvarefabrik og Lindesnes fyr som turistattraksjoner med stort potensial til å bli favoritter for kresne kinesiske gjester.

– Må ta viktig beslutning
Sarah Holst Kjær opplyser at målet er å fullføre sluttrapporten for forskningen i Chinavia før jul.

– Det videre arbeidet må være at reiselivet på Sørlandet må ta en beslutning om at Kina er et marked det er verdt å spisse seg opp mot og møte. Hvilke opplevelsesprodukter er relevante, hvordan skal man pakketere dem og markedsføre dem på en spennende måte? Hele verdikjeden må være bevisst på hva det betyr at man samarbeider om å lage disse produktene som vi har kommet med innspill til, og på at vi må skjønne kinesernes vaner og rutiner, sier Kjær.

One thought on “Chinavia-prosjektet: Dette vil kinesiske turister oppleve på Sørlandet

  1. Tilbaketråkk: Chinavia prosjektet – Sørlandet er Kina klare | Visit Sørlandets Bransjeblogg

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s