Det beste fra Webdagene 2014

16.-17. oktober deltok jeg på Webdagene i Oslo spektrum. Webdagene er en årlig konferanse som arrangeres av Netlife Research. Det virket som alle som kunne krype og gå av webfolk fra alle mulige bransjer hadde funnet veien til Spektrum. Her hadde jeg godt selskap av blant andre designerer, programmerere, webredaktører, reklamefolk, bankansatte, konsulenter, offentlige ansatte, bloggere og andre mer eller mindre geeky folk.

Oversikt over minglearealet under Webdagene i Oslo Spektrum 2014

Webdagene 2014 i
Oslo Spektrum

Webdagene – en festival

Arrangementet var veldig bra lagt opp, og jeg lærte utrolig mye på de to dagene. Selv om noe av det gikk langt over hodet på meg og noe ikke var direkte relevant til reiselivsbransjen og min jobb som webredaktør i Visit Sørlandet, hadde jeg utbytte av det meste. Bestillerkompetansen er ihvertfall oppgradert etter denne konferansen, noe som også ble et viktig poeng i årets debatt.

Netlife research hadde forvandlet Spektrum til en leir. Her kunne vi lade telefonene våre rundt leirbålet, slappe av i teltene og chille på store saccosekker. De utvalgte utstillerene hadde med seg freebies, arrangerte konkurranser og serverte kaffe, popcorn, smågodt eller vann. Helpdesken inneholdt alt en kunne tenke seg av tyggis, paracet, penner, halspastiller, kondomer, bind, tamponger, og var en så god idé at vi like godt adopterte den til vår egen Norwegian Digital Travel Conference som vi arrangerte i Kristiansand i forrige uke. Maten var god og underholdningen variert og morsom. Konferansier Aslak Borgersrud kalte Webdagene en festival, og vi følte oss utviltsom svært hippe alle sammen der vi satt med våre nye tattiser fra en av utstillerene.

Over til det faglige. 

Jeg har listet opp noen av foredragene som gjorde mest inntrykk på meg og som jeg kan implementere i min egen og kollegers hverdag i Visit Sørlandet med få og enkle grep.

1. Nir Eyal – How to build habit-forming products

Mannen bak boka “How to build habit-forming products” har fått en liten stjernestatus hos meg, og var en av de foredragsholderne jeg virkelig så fram til å høre under årets webdager. Jeg gikk nemlig glipp av foredraget hans under årets “The next web” i Amsterdam. Da gikk jeg på et parrallelt foredrag, men skjønte fort at jeg hadde valgt feil da Twitter gikk helt amok. Denne mannen mener vi alle lider av #FOMO – fear of missing out. 

Nir Eyal har en MBA fra Stanford og skriver for blant annet TechCrunch, Forbes og Psychology Today. Foredraget hans handlet mye om psykologi, men er det ikke det kommunikasjon og markedsføring handler om da, når alt kommer til alt?

Han har utviklet en modell som han kaller The Hook. Denne modellen bør ethvert selskap som jobber med salg/markedsføring kjenne til, da modellen tar for seg de fire trinnene som de må fokusere på for å få kundene til å komme igjen og igjen, rett og slett hvordan man skaper vanedannende produkter og tjenester. Nir forklarer også hvorfor Facebook, Pinterest og Instagram har oppnådd den suksessen de har. 

Hook model Nir Eyal

Jeg synes Netlife Research har en meget fin bloggpost om dette foredraget, så ønsker du mer info, sjekk det ut her: http://iallenkelhet.no/2014/10/16/fa-brukerne-dine-hekta/

Se også foredraget til Nir Eyal på Vimeo.

2. Ida Aalen og Ida Jackson – om Store Norske Leksikon og det å ta seg vann over hodet.

Bilde av slide fra foredrag på Webdagene 2014. Illustrasjon av tre ulike nettroll.

Ulike nettroll presentert av Ida Aalen og Ida Jackson under Webdagene 2014

De to Ida’ene ble raskt Spektrums yndlinger da de uten filter fortalte om det som kan karakteriseres som en av Norges største redningsaksjoner noensinne; hvordan få Store Norske Leksikon til å blomstre på web. Selvuhøytidelig, morsomt og dønn ærlig. Dette foredraget vant publikumsprisen under Webdagene og Ida Jackson kunne også avsløre at hun begynner i Netlife Research fra januar. 

Her ble vi kjent med de ulike kategoriene av nettroll og hvordan man best kan takle slik, og de presenterte en nyttig sjekkliste for webredaktører som jeg har printet ut og hengt opp på veggen på kontoret mitt. Dette skal implementeres i min daglige jobb med Sørlandets nettsider på visitnorway.com

Jeg anbefaler deg å se hele foredraget til Ida Aalen og Ida Jackson her.

3. Petter Gulli – Basic 2.0

Petter kom inn da et av konferansens store navn (A.J Leon) måtte melde avbud på grunn av sykdom. Han jobber i reklamebyrået DDB og han innledet med å si at han HATER begrepet innholdsmarkedsføring. Fordi: I Norge bruker vi over 20 milliarder kroner på betalt kommunikasjon i året. De aller fleste av disse pengene går rett i dass, fordi budskapene ikke selger eller engasjerer. Hver dag blir vi eksponert for 3000 inntrykk, men det er kun 2 av disse vi husker. Petters budskap til salen var:

Slutt å kaste penger ut av vinduet!

Det man behøver  for å lykkes er kreativitet, innsikt og teknologi. Og det eneste spørsmålet man trenger å stille seg er:

Er det delbart?

Han viste en hel rekke med eksempler på hvilke typer reklamekampanjer som fungerer, og det er de som klarer å «gjemme» produktet sitt som gjør det best.

Lufthansa hadde en helt genial kampanje for å markedsføre ruten Stockholm-Berlin. De gav svensker muligheten til å få et helt nytt liv i Berlin med ett års gratis leilighet, gratis språkkurs, gratis innenlandsflyvninger og sykkel. Det eneste man måtte gjøre var å bytte navn til Klaus-Heidi. Tror du noen gjorde det?

De firmaene som heller fokuserer på å hjelpe folk med store eller små problemer, det er de som når fram. Som Samsung da de utviklet S-Drive for å få ned de høye dødstallene blant ungdom i trafikken i Australia:

Du vet du klarer å engasjere med ditt budskap når du får publikum til å respondere med en følelse som gir en eller annen reaksjon hos publikum. Følelsene kan frembringe latter, tårer, sinne og hvis følelsen er så sterk at det frembringer en reaksjon, som for eksempel at du trykker like, deler innholdet, kommenterer eller forteller andre om det, har du lykkes.

Petter vet hva han gjør. Han spilte på følelser i hele foredraget sitt, og han bygde opp foredraget sitt med dramaturgisk presisjon. Først humor og latter, så medfølelse og tilslutt en reklame for CNA Language school som er så rørende at hele salen satt med tårer i øynene. Her brukes teknologi til å la unge mennesker få oppfylt drømmen som om å snakke engelsk ved å la dem snakke med eldre mennesker på gamlehjem i USA. Vinn-vinn på sitt ypperste. Se selv og del om du er enig.

4. Joe Leech – psychology and the perfect design

Kule Joe Leech har jobbet for blant andre Virgin, Disney og Marriot. Han bruker nevropsykologi som utgangspunkt for å lage bedre og mer effektive designprosesser.

Hans foredrag dreide seg om design av opplevelser, og et eksempel han brukte var at bankkortet hans to ganger hadde blitt slukt av minibanken i Argentina fordi det der er en helt annen rekkefølge på trinnene i prosessen med å ta ut penger. Her i Norge og i England får man først pengene og deretter kortet. I Argentina derimot, kommer kortet ut før pengene, og hvis man ikke er oppmerksom på dette går kortet tilbake i automaten og man får heller ikke pengene sine. Han snakket også om hvor mye automatikk det er i dette. Etter et par gangers bruk blir dette en innøvd prosess som man nærmest gjør ubevisst, og man er ikke oppmerksom ved slike endringer.

Hans store “life-mission” er å gjøre bestillingsprosesser på nett så enkle og intuitive som mulig og han viste hvordan han jobbet med testpersoner for å komme fram til den mest optimale løsningen.

Se foredraget til Joe Leech her der han også avslører juicy details om hvordan det er å reise på cruise med folk over 60.

5. Even Westvang – delingskultur på datarommet

Even klarte på en lettfattelig måte å forklare noe som jeg har brukt over ett år på å skjønne. Foredraget hans handlet om deling av data gjennom API (application programming interface). Gjennom et API  kan informasjonen som er lagret et sted publiseres i ulike kanaler.

API = happy computers talking to each other about important stuff

Se hele foredraget til Even Westvang her.

I Visit Sørlandet bruker vi mye tid på Kristiansands arrangementskalender. Informasjonen registreres i vår database og publiseres i våre egne kanaler. Samtidig sitter aviser, kommuner og private organisasjoner og lager den samme informasjonen på sine egne kanaler. Dette er dobbeltarbeid og sløsing med ressurser.  Dersom du leser dette blogginnlegget og kunne tenke deg å få tilgang på denne informasjonen, ta kontakt med meg på mail: hildegunn@visitsorlandet.com

Vi deler gjerne!

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.

4 thoughts on “Det beste fra Webdagene 2014

  1. Tusen takk for utrolig omfattende (men lettleselig) deling av det du opplevde på Web-dagene. Etter å ha sett «Ida og Ida» (om redningsaksjonen til Store Norske Leksikon) sitt foredrag føler jeg nesten at jeg har vært tilstede selv. Takk Hildegunn!!

    • Så hyggelig å høre. Gøy å få tilbakemelding på at innlegget blir lest og at noen faktisk også klikker videre til filmene.

    • Takk for tilbakemelding, Ida. Det jeg kanskje likte aller mest med foredraget deres var at dere var så dønn ærlige om alt. Også det som gikk galt. Jeg har alltid blitt fortalt at det dysser vi ned, det er ingen som trenger eller ønsker å høre om sånne ting. Alt det slitet som ligger bak det å skulle bygge opp en helt ny nettside. Jeg var ganske langt utenfor komfortsonen min da jeg tok over visitsorlandet.com ifjor, og satt veldig pris på å få høre at andre har vært gjennom mye av det samme kaotiske opplegget:)

      Neste gang vi møtes kan jeg jo fortelle om da jeg med et tastetrykk krasjet hele visitnorway.com…

Legg igjen en kommentar

