Nye destinasjonssider på Visit Norway

Visit Sørlandet har i løpet av 1. halvår 2014 lansert ikke mindre enn 5 nye destinasjonssider på visitnorway.com. Det er Kristiansand og 5 kommuner vest i Agder som har fått nye sider.

Visit Sørlandet har tatt over ansvar for utvikling og innhold av markedsføring på nett for destinasjonene Kristiansand, Farsund, Flekkefjord, Lyngdal (inkludert Hægebostad) og Kvinesdal

Skjermdump av forside Lyngdal på visitnorway.com

Skjermdump av forside Lyngdal på visitnorway.com

Historikk

Vinteren 2013 ble Visit Sørlandet og Visit Kristiansand slått sammen til ett selskap, og det ble opprettet en egen «storbyavdeling» for markedsføring av Kristiansand som reisemål. Lister Reiseliv, som var koordineringsorgan for 6 kommuner i vestre del av Vest-Agder ble avviklet høsten 2013, og det ble da inngått samarbeidsavtaler med Farsund, Kvinesdal, Flekkefjord og Kvinesdal kommune. Adam Read ble ansatt som Content Manager for de nye destinasjonssidene.

I 2013 var også Visit Sørlandet pilot i prosjektet “Ny struktur” på visitnorway.com sammen med Trondheim, og nye sider for visitsorlandet.com ble lansert på visitnorway-portalen våren 2013. Det var derfor helt naturlig at også de øvrige destinasjonene Visit Sørlandet fikk ansvar for etablerte nye nettsider her. 

Ønsker du mer informasjon om dette kan du lese om sammenslåingen av Visit Sørlandet og Visit Kristiansand her. Du kan også lese mer om prosjektet “Ny struktur” her.

Kompetanseheving og vinn-vinn 

Når man jobber i et destinasjonselskap opparbeider man seg ofte en bred kompetanse, men man blir sjelden ekspert på noe. Til det er oppgavene for mange og for varierte til at man rekker å sette seg grundig nok inn i alt.

Det er også svært ulik praksis i forhold til hva som har blitt prioritert på de ulike destinasjonene. Noen har for eksempel hatt stort fokus på en fyldig og oppdatert arrangementskalender, mens andre steder har dette måttet vike på grunn av andre prosjekter og oppgaver.

Samarbeidsavtalene med Visit Sørlandet gjør at destinasjonene får konsentrert seg om viktige lokale oppgaver som produktutvikling og vertskap, mens det er Visit Sørlandet som sitter på kompetanse om diverse publiseringsverktøy, det å skrive for web, fotoredigering og søkemotoroptimalisering. Samtidig får Visit Sørlandet økt kunnskap om lokale produkter og er bedre rustet til å markedsføre helhet og mangfold. Vinn-vinn for alle parter!

I våres brukte vi mye tid på å tette noen hull i tilgjengelig informasjon om de ulike destinasjonene på web. Dette har vi gjort i tett samarbeid med de lokale destinasjonene. Vi har brukt mye tid til å produsere og kvalitetssikre  innhold, både i databasen Tellus || NewMind, på egne nettsider og på eksterne nettsider som Trip Advisor. Sidene som er lansert nå er kun begynnelsen. Det er nå arbeidet med å fylle disse sidene med god og tilgjengelig informasjon begynner.

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert og merket med . Bokmerk permalenken.

2 thoughts on “Nye destinasjonssider på Visit Norway

  1. Tilbaketråkk: Sørlandet på web for internasjonale markeder | Visit Sørlandets Bransjeblogg

  2. Tilbaketråkk: Ny turistside for Risør laget på rekordtid | Visit Sørlandets Bransjeblogg

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s