Derfor er Kristiansand barnas by

Foto: Adam Read, Visit Sørlandet

Foto: Adam Read, Visit Sørlandet

Hva er det som gjør Kristiansand helt spesiell og ulik andre populære byer i Norge? Få eller ingen «konkurrenter» kan si at de er barnas by med samme tyngde og troverdighet som Kristiansand.

På frokostmøte i Næringsforeningen forrige uke presenterte Visit Sørlandet hvilken posisjon vi mener Kristiansand som reisemål skal ta i fremtiden. Den posisjonen som gjør at Kristiansand blir lagt merke til og skiller seg ut i et marked hvor det er knallhard kamp om oppmerksomheten til kundene.

Vi har lansert posisjonen «Kristiansand – barnas by» som det Kristiansand kan og bør bestemme seg for å bli best på som reisemål.

Veldig forenklet dreier nemlig posisjonering seg om å bestemme seg for hva vi skal være best på. Det vi vil at folk skal tenke, mene og si når de hører om oss. Hva vi vil bli husket for.

Det er vanskelig å bli husket for å være best i alt. Kanskje først og fremst fordi svært få (om noen?) av oss lykkes med å være best i alt. Og bare for å avlive en av de største mytene når det gjelder reiseliv og markedsføring: mangfold selger ikke! Det er også vanskelig å bli best på noe som kundene allerede opplever at andre er bedre enn oss på. Skal vi lykkes i å sette Kristiansand på kartet, må vi tørre å velge bort og spisse på det vi er best på.

«Barnas by, er vi ikke det allerede, da?». Ikke umulig at noen av dere tenker slik. Og nettopp derfor er dette en god posisjon!

Dette er noe Kristiansand allerede er kjent for. Vi har noen av Norges sterkeste merkenavn som har gått i front og banet vei for at posisjonen som «barnas by» oppleves som sann og troverdig hos folk flest. Rustet med Dyreparken og Sabeltann som førstehånds bevisførsel, har Kristiansand som reisemål alle forutsetninger for å ta posisjonen som «barnas by».

Vi har også plenty av bevisførsel i tillegg til Dyreparken og Sabeltann som bygger opp under Kristiansand som barnas by: Aquarama, Barnefilmfestivalen, lekeland, museet med aktiviteter i Nodeviga, på Gimle og på bymuseet på Kongsgård. For ikke å glemme Ravnebarn, lekeplasser, Vision Skatepark, familiehoteller og campingplasser, sjørøverlandsby, gårdsferie og barneforestillinger på Kilden. I juni åpner Sørlandets Kunstmuseum sin nye avdeling for barn. Og reisemålet Kristiansand er mer enn «bare Kristiansand». Det er også Setesdalsbanen, krabbefiske i Søgne-skjærgården, full fart i klatreskogen på Evje, iskrem på brygga i Lillesand og gruvejakt i Iveland. For å nevne noe.

En tydelig posisjon gir tyngde og retning for kommunisering av Kristiansand som reisemål.

Det gir også retning for fremtidig produktutvikling, infrastruktur og investeringer. Det er heller ingen ulempe at Cultiva har valgt en strategi som også retter seg mot barn.

Vi mener også at posisjonen «barnas by» har potensial i seg til å utnyttes i et bredere perspektiv enn «bare» reiselivsbransjen. Næringslivet og kommunene har en felles utfordring i å synliggjøre regionen som et attraktivt bo- og arbeidsområde.

Vi tror posisjonen «barnas by» byr på muligheter for regionen til å tiltrekke seg arbeidskraft og nye tilflyttere i konkurranse med andre regioner. Vi vet at attraktive jobber og lønnsvilkår kun er en del av vurderingsbildet når valg om ny jobb og flytting til nytt sted avgjøres. Hvordan familiesituasjonen blir på nytt sted veier ofte tungt i situasjoner hvor andre kriterier er like.

Hvilket utslag vil en posisjon som «barnas by» kunne gi? Vil det være en fordel for dem som jobber med rekruttering i regionen å kunne bruke Kristiansands posisjon som «barnas by»? Vi tror det. Og vi håper at øvrig næringsliv i regionen ser potensialet og mulighetsbildet en sterk positiv posisjon som «barnas by» representerer – også ut over reiselivet.

Heidi Sørvig

Daglig leder i Visit Sørlandet

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s