Sørlandet kan ikke kjøpe seg fornøyde turister

Sørlandet kan ikke kjøpe seg fornøyde turister

Fornøyde turister er reiselivsbransjens beste markedsførere. Sørlandet er i et skjebnefellesskap. Hvordan kan vi bli bedre på å levere like godt hver gang, så turistene vil komme igjen og igjen?

”What happens in Vegas, stays in Vegas” hører fortiden til. Nå forteller vi hele verden hva vi syns på Twitter, Facebook, Instagram, kommentarfelt og blogger. Det gjør at reiselivsbransjen må tenke annerledes og samarbeide på nye og moderne måter.

Sørlandet har lagt bak seg en fantastisk sommer. Det har vært sol og herlig sommervær mange uker i strekk. I løpet av noen hektiske sommermåneder har landsdelen vår flommet  over av feriegjester fra fjern og nær.

Ferien er viktig for de fleste av oss. Det er da vi skal lade batteriene, være sammen med familie og venner, og ikke minst reise og oppleve. Ferieminnene skal vi varme oss på i hverdagen når tidsklemma, jobben og rutinene igjen tar over. Vi deler også villig våre gode ferieopplevelser med andre, snakker om de hyggelige menneskene vi møtte, maten vi spiste og stedene vi bare skal tilbake til. Og vi snakker også de opplevelsene og stedene vi helst skulle vært foruten. Der vi aldri skal tilbake. Høres kjent ut?

Fornøyde turister er våre beste markedsførere. Alle undersøkelser forteller at du og jeg klart stoler mer på hva andre som har vært hotellet eller på restauranten mener om stedet, fremfor hva som står i annonser og fine reklamebrosjyrer. Kjøpt og betalt reklame dankes rett og slett ut av «ærlig og fortjent» markedsføring.

92 prosent av oss av stoler på anbefalinger fra noen vi kjenner når vi velger feriemål, overnatting, spisesteder og opplevelser. 70 prosent av oss bruker online kundeanbefalinger (for eksempel booking.com og tripadvisor.com) aktivt når vi skal bestille ferieturen.

Dette betyr at turistene vi har besøk av på Sørlandet er vårt viktigste «kort» i konkurransen om å få nye turister til å komme hit. Det betyr rett og slett noe hvilke ferieminner de reiser hjem med. Dette bekreftes også gjennom det faktum at ferieopplevelser og ferieminner er noe av det som deles absolutt mest i sosiale medier. Vi simpelthen elsker å fortelle om ferieopplevelsene våre på nettsteder som Facebook, Instagram og Twitter. Tall fra Facebook viser at 59 prosent av oss som er på «boka» poster status om ferieturer vi har planlagt. 76 prosent poster feriebilder underveis eller i etterkant av ferieturen. En av konsekvensene av dette er:

I dag er det ikke størrelsen på markedsbudsjettet ditt som avgjør – det er det du faktisk leverer som betyr noe. Derfor er det enda viktigere å levere til turistene når de faktisk er her.

Et av kanskje de viktigste tiltakene vi har på Sørlandet for å stø best mulig rustet i møtet med turistene, er prosjektet Arena Usus. Usus er nettverket for bedrifter innen reiselivs-, opplevelses- og kulturnæringen i landsdelen. Over 90 bedrifter over hele Sørlandet er medlemmer i dag. Denne høsten kom også bedrifter fra Telemark med i nettverket.

Nettverket er et av fem næringsnettverk på Sørlandet med nasjonal status, og har siden 2010 vært en av det nasjonale klyngeprogrammet Arena i regi av Innovasjon Norge, Siva og Forskningsrådet. Like før sommeren fikk Usus innvilget to nye år i programmet, en bekreftelse på at man fra nasjonalt hold har stor tro på akkurat dette samarbeidet.

I nettverket Arena Usus jobber hoteller, museer, festivaler, campingplasser, restauranter, fornøyelsesparker, aktivitetsfirmaer, konsertarrangører og transportører side om side for å bli «best på gjenkjøp». Det dreier seg enkelt sagt om å levere så bra at gjestene vil komme tilbake igjen og igjen. Og ikke minst i neste runde anbefale venner og kjente å velge Sørlandet som reisemål de også.

En ferie består sjelden av en enkelt opplevelse. Det er summen av opplevelsene vi har i løpet av ferien vi tar med oss hjem. I så måte er hele Sørlandet med i et skjebnefellesskap: Det hjelper lite om hotellet leverer til terningkast seks, dersom kiosken på hjørnet eller restauranten ikke «har dagen». Eller om dama du spurte om veien til stranda ikke gadd å svare. Det er summen av dette som utgjør ferieopplevelsen. Og her blir den gamle sannheten turistnæringens største utfordring: Vi blir ikke bedre enn det svakeste ledd.

Kronikk publisert i Agderposten 17.september

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s