Kurs i internasjonal markedsføring

Sist uke arrangerte Visit Sørlandet kurs i internasjonal markedsføringHotel Norge Lillesand. Kurset er en del av Innovasjon Norges kurs- og kompetansetilbud innen reiseliv, og de 14 deltakerne fikk en grundig innføring i temaet av kursholdere tilknyttet Senter for Livslang Læring ved Høgskolen i Lillehammer; Gunn Eidhamar og Ingjerd Thon Hagaseth. Begge stilte med en solid erfaring og kompetanse innen emnet, og hadde også gjort en grundig kartlegging av de ulike deltakerbedriftene i forkant.

Kursets innhold:

Kurset gikk fra lunsj til lunsj, og deltakerne fikk en intensiv og variert innføring i strategisk markedsplanlegging, utarbeidelse av markedsplan, markedskunnskap fra de viktigste utenlandsmarkedene til Sørlandet, trender og rammebetingelser som påvirker reiseatferden til turistene, innsikt i hvordan Innovasjon Norge jobber med markedsføring mot utlandet og presentasjon av ulike markedsdata, blant annet de nye OPTIMA-undersøkelsene fra 2012 og innblikk og tips til markedsføring i digitaler kanaler. Underveis var dagene krydret med praktiske eksempler, både fra kursholderne selv og fra deltakerne på kurset, små summeoppgaver og gruppeoppgaver som deltakerne diskuterte med stor iver og engasjement.

Kurset i internasjonal markedsføring er et av de nyeste kursene Innovasjon Norge tilbyr, og jeg var ganske spent på både innhold og relevans for deltakerne, som har en ganske variert bakgrunn, både når det kommer til kompetanse innenfor feltet, erfaring i reiselivet og type bedrift de representerer. Vi hadde i utgangspunktet satt opp kurset for de bedriftene som allerede deltar i utenlandsmarkedsføringstiltak sammen med Visit Sørlandet i 2013, men for å fylle opp kurset inviterte vi med øvrige bedrifter på Sørlandet, i tillegg til at representanter fra noen av de lokale turistkontorene på Sørlandet deltok. Dette gjorde at vi fikk en ganske variert og uensartet gruppe, noe som, etter min mening, bidro til at kurset ble ekstra spennende. Den brede miksen av erfaring, både fra overnattingsbedrifter, aktivitetstilbydere, kunst-og kulturformidlere, produktutviklere, vertskapsansvarlige og markedsførere, var svært positiv for deltakernes utbytte av kurset, og jeg har inntrykk av at mange reiste hjem med en god dose ny kunnskap, nye innspill og ideer – og ikke minst ny motivasjon til å satse strategisk mot nye eller eksisterende segmenter i ulike markeder. Med oss hjem fikk vi også en svært godt utarbeidet verktøykasse som skal brukes i det videre arbeidet, og alle deltakerne fikk også tilbud om oppfølgingssamtaler med kursholderne dersom de ønsket å gå i dybden på enkelte tema.

Visit Sørlandet arrangerer gjerne flere kurs for reiselivsnæringen på Sørlandet. Ta kontakt med oss dersom du har spesifikke ønsker!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s