Er Facebook den nye «kaffekoppen»?

Er Facebook den nye «kaffekoppen»?

CC: Flickr_Mabar

Bare så det er sagt, jeg drikker ikke kaffe. Likevel handler denne bloggposten om kaffe – og Facebook.

Som 26 åring fikk jeg min første jobb som turistsjef (i dag en utrydningstruet rase, men den gang veldig stas). Jeg hadde «ansvar for» reiselivet i 3 flotte kommuner på Vestlandet. Mobil og internett hadde bare så vidt fått innpass, og ble brukt mest til «fint». En viktig del av jobben var den gang (som nå) å bygge nettverk, jobbe med forankring og oppslutning til de aktivitetene vi holdt på med i reiselivslaget. Jeg ble en racer i å kjøre på smale, svingete vestlandsveier på min vei til uttallige møter med bedrifter, kommuner og andre instanser som trengte «pleie».

Invitasjon til en kopp kaffe og diverse «small-talk» om vær, vind, små og store frustrasjoner var en obligatorisk del av møtene.  Jeg skal nok være varsom med å hevde at jeg er veldig flink på «small-talk» i dag, men forhåpentligvis er jeg litt flinkere til det nå enn da jeg var 26. Men kaffedrikking – det er jeg like dårlig på.

Med jevne  og ujevne mellomrom fikk jeg hint om at det var lenge siden jeg har vært innom rådmann X eller bedrift Y for en prat. Det var på tide å stikke innom for en «kaffekopp». Stort sett var dette veldig hyggelig, men tok utrolig mye TID! Ikke selve møtet, men det å kjøre 4 timer for å ta en kaffekopp (når jeg egentlig helst ville hatt en Pepsi Max :)) kunne innimellom være ganske frustrerende.

I 2007 ble jeg lokket av en driftig sommerhjelp til å registrere meg på Facebook. Fryktelig skummelt for en som ikke kom på internett før i 1997 (!!). Men jeg liker å tro jeg er vågal og uredd, så kjapt var jeg i gang på «boka». I begynnelsen famlende og svært privat. Ikke søren om jeg skulle ha «venner» som ikke var mine aller nærmeste! Men etter en stund våget jeg å si ja til venneforespørsler fra personer som jeg kun «kjente» gjennom jobben. Deretter gikk det fort; jeg delte oppturer på jobb, hva vi holdt på med og hva som begeistret meg. Og fikk masse positiv feedback fra «jobbe-vennene»! Plutselig fungerte Facebook som «kaffekopp-møte»!

Og hva så om direktøren på hotellet og rådmannen i kommune X vet at jeg stadig er på slankings, drikker uanstendig mengder Pepsi-Max og ikke liker «Mammanettverket»? Så lenge de også vet at jeg brenner for jobben min, digger Sørlandet og deler villig vekk på hva vi jobber med og hva som engasjerer meg!

Jeg har sluttet å bry meg om «du deler for mye». Facebook er min «kaffekopp». Her «liker» jeg, kommenterer og snakker med bedrifter og enkeltpersoner over hele Sørlandet (og landet) hver dag hele året. Bedre sted for nettverksbygging kan jeg vanskelig tenke meg.

Og jeg tror faktisk at jeg er ganske god på  «small-talk» på Facebook.

Missforstå meg ikke – jeg vil på ingen måte erstatte IRL-møter (in real life) med Facebook! Men for meg er Facebook ingen tidsstyv – det gir meg heller mer tid. Tid til å pleie nettverk hver dag, tid til å få enda bedre møter med bedrifter og rådmann X når vi først møtes. Vi trenger ikke bruke tid på snakke om hvor sjelden vi møtes og hvor lenge siden det er sist jeg var på besøk, vi «møtes» jo hver dag på Facebook.

For meg er Facebook blitt den nye «kaffekoppen». Og forhåpentligvis synes bedrift Y og rådmann X det er heilt greit å vite at jeg serverer reker på lørdagskvelden :).

Legg igjen en kommentar

