Facebook og snøballen

Facebook og snøballen

Dette har vært en gøy uke på jobb hos Visit Sørlandet. Snøballen begynte å rulle, og har ikke stoppet ennå.

Visit Sørlandet etablerte i 2011 en Facebook side som heter Barnas Sørland. Dette er en side der vi legger ut informasjon om aktiviteter som passer for barn på Sørlandet.

Formålet med siden er å gjøre det enklere å finne spennende ting man gjøre sammen med sine barn eller barnebarn. Vi oppdaterer siden regelmessig, og prøver å så godt vi kan å legge inn forslag fra hele distriktet.

Hvorfor følger ikke flere siden?

Vi tenkte lenge at dersom vi bare legger ut spennende oppdateringer regelmessig, så vil antall følgere på siden øke. Det stemmer jo det, men økningen gikk veldig sakte.

Derfor bestemte vi oss her på kontoret at det var på tide å få litt fart på sakene. Vi som jobber her gikk inn på Facebook og inviterte venner som vi trodde passet til målgruppen: foreldre , onkler, tanter og besteforeldre.

Resultatet lot ikke vente på seg. Hver gang noen av oss inviterte venner som passet profilen, så fikk vi noen flere følgere, ikke mange men noen. Men så skjedde det plutselig noe:

Statistikk fra Facebook

66% økning i følgere fra 10.08 til 17.08

Det som er mest gøy med å benytte Facebook til markedsføring og informasjonsdeling er når ting plutselig går «viralt». Det som skjedde her er at når flere begynte å følge siden samtidig, så bestemte Facebook at dette var viktig, og plasserte informasjon om dette i nyhetsfeeden til venner av de som fulgte siden. Når man i tillegg treffer at flere venner følger en side samtidig vil ennå flere få dette i sin nyhetsfeed på Facebook.

Dette resulterte at vi på en dag klarte å få nesten 100 nye følgere, uten å bruke en eneste annonsekrone. Tidsbruken var også relativt minimal, selv om vi kanskje brukte litt mye tid på å følge med på antall likes, etterhvert som det kom flere og flere nye tilhengere inn på siden. Totalt har dette resultert i over 230 nye følgere på siden.

Flere liker Barnas Sørland

Over halvparten liker siden fra en mobiltelefon.

Alt kan gå viralt på Facebook

Dette vi opplevde gjelder også all annen aktivitet på Facebook. Ting kan plutselig begynne å spre seg raskere en man hadde planlagt, både positivt og negativt. Det er jo dette som gjør Sosiale Medier unikt, og som gjør at vi elsker å jobbe med det.

Viralt = kortvarig

Når ting begynner å rulle som dette går det normalt ikke lang tid før snøballen kommer til bunnen av bakken, og slutter å rulle. Derfor er det viktig at man prøve å benytte slike «virale perioder» så godt som mulig. Vi kommer derfor til å jobbe aktivt med å oppdatere Barnas Sørland fremover. Det skjer heldigvis mye spennende på Sørlandet for barn, så vi har mye å skrive om.

Tips oss gjerne.

Har du tips om noe spennende som skjer på Sørlandet så send oss gjerne en melding om dette. Enten på «veggen» eller melding på Facebook, en epost, eller en god gammeldags telefonsamtale.

En ting til… lik gjerne Barnas Sørland om du er i målgruppen🙂

Med ønsker om en barnevennlig høst fra oss i Visit Sørlandet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s