To be or not to be on Pinterest – Visit Sørlandet gikk i «Pinterestfella»

Mange har sikkert hørt om eller selv tatt i bruk Pinterest, en netttjeneste som er spådd å bli det neste store innen digitale medier.

For deg som ikke vet hva Pinterest er vil jeg anbefale denne bloggposten fra Hans Petter Nygård-Hansen.

Pinterest blir omtalt som det neste store sosiale nettverket, og driver nå mer henvisningstrafikk enn Google+, LinkedIn og YouTube tilsammen. Kort fortalt er det en virtuell oppslagstavle der du markerer eller «pinner» bilder til ulike «boards» på din egen profilside. I likhet med mange andre sosiale nettverk kan du velge å følge andre, men på Pinterest følger du gjerne etter interesse. I tillegg kan du like andres pins eller repinne dem til dine egne boards.

Etter å ha brukt Pinterest en liten periode privat og etter at jeg hadde lest x antall blogger om hvorfor Pinterest var et nyttig verktøy i destinasjonsmarkedsføring, bestemte vi oss for å opprette en egen Pinterest-konto for Visit Sørlandet, med inspirerende bilder fra Sørlandet som kunne vekke reiselyst for potensielle turister til landsdelen. Pinterest florerer av bilder fra reisemål verden over, og det er mange som bruker siden til å planlegge eller drømme om fremtidige ferier. Midt i blinken for oss, tenkte vi og hev oss hodestups utpå!

Visit Sørlandet på Pinterest

Men – det alle bloggene som fremhevet Pinterest som et viktig verktøy innen webmarkedsføring ikke sa noe om var at hvis man ikke holder tunga rett i munnen når man pinner, risikerer man å bryte loven om opphavsrett, og i verste fall få erstatningskrav fra bildenes opphavsmenn. I tillegg baserer Pinterest seg på amerikansk lovgivning, og den er ikke nødvendigvis den samme som norsk. Du kan riskere å bli saksøkt for å dele bilder på Pinterest.

Etter et par søk kom jeg over flere blogger som tok opp akkurat den problemstillingen, og det er flere fallgruver knyttet til tjenesten Pinterest. I tillegg har Pinterest noen retningslinjer som ihvertfall fikk meg til å skjelve litt i buksa, da jeg først tok meg tid til å lese dem. (For hvem kan med hånden på hjertet si at de alltid leser gjennom x antall sider med retningslinjer før de tar i bruk et program – det gjør ikke alltid jeg, og det tror jeg ikke det er svært mange som gjør – sånn rent privat.)

Når du oppretter en Pinterest-profil samtykker du samtidig til at du har alle rettigheter til bildene du pinner eller at du gjør det med fotografens eller rettighetshavers samtykke – OG du gir samtidig Pinterest rettigheter til å bruke bildet. I tillegg godtar du at Pinterest frasier seg alt ansvar mot evt. søksmål. Skulle din bruk av tjenesten føre til søksmål og rettsak må du dekke både dine egene og Pinterests saksomkostninger. Og selv om Pinterest opplyser om dette i sine retningslinjer, er det svært få som leser eller følger dem. I tillegg oppfordrer de brukerne til ikke å promotere seg selv, og på en måte kan dette oppfattes som en oppfordring til å «stjele» bilder fra andre.

Min bekymringsløse private pinning av alt mulig jeg kom over tok brått slutt, og jeg måtte slette endel av de flotte bildene som jeg hadde lagt til min egen private profil, og ikke minst på profilen til Visit Sørlandet, der jeg hadde repinnet ganske mange av mine private pins. Derfor ser profilen til Visit Sørlandet noe ribbet ut idag.

Visit Sørlandet har likevel valgt å beholde profilen på Pinterest enn så lenge, fordi vi ønsker å teste ut om Pinterest kan være med på å drive trafikk til hjemmesiden, til Flickr og til reisebloggen vår. Vi er imidlertid veldig tydelige på at vi må følge gjeldende lover og regler og har sagt at vi kun skal:

1. Pinne fra egne bilder eller bilder vi selv har alle rettigheter til.

2. Pinne fra websider der vi har avklart at det er ok å pinne fra.

3. Pinne fra websider der det står oppgitt at bildene kan deles, helst med en egen «Pin it» knapp.

4. Pinne fra den originale kilden

Alle bilder som du ser på Visit Sørlandets Pinterest-konto har vi fått tillatelse til å bruke. 

Hva har vi lært av dette:

1. Ikke start med Pinterest eller andre digitale medier før du har satt deg ordentlig inn i retningslinjene.

2. Bare fordi alle andre gjør det er det ikke nødvendigvis riktig (her kan vi også trekke en parallell til konkurranser på Facebook hvor svært mange bryter Facebooks Promotion Guidelines så det suser)

3. Det er alltid to sider av en sak – ikke tro blindt på glansbildeversjonen.

Det som blir spennende fremover er jo å følge med på om Pinterest kommer til å endre retningslinjene sine, eller om Pinterest og liknende tjenester kommer til tvinge fram en endring i lov om opphavsrett og deling på nett.

Hva mener dere?

2 thoughts on “To be or not to be on Pinterest – Visit Sørlandet gikk i «Pinterestfella»

  1. Som fotograf som har jeg lært på skolene jeg har gått på og fotografene jeg har snakket med, hvor viktig det er å beskytte opphavsretten min.

    Som privatperson har jeg lært at det skal ikke så mye til før jeg bryter loven om opphavsrett. Jeg må trå varsomt.

    Som free culture geek har jeg lært at med folks tilgang til ny teknologi, vil også deres bruk av kulturuttrykk endre seg. Ny teknologi muliggjør at alle mennesker kan skape og dele.

    Jeg vil anbefale alle å bruke creative commons lisens på materialet sitt, også dere, slik at andre kan dele videre med god samvittighet og uten fare for å bli saksøkt.

    http://creativecommons.org/

Legg igjen en kommentar

