Messedeltakelser Visit Sørlandet 2012

Denne vinteren har Visit Sørlandet som vanlig deltatt på en rekke messer i utlandet. Messedeltakelsen skjer utelukkende sammen med Innovasjon Norge i våre utvalgte hovedmarkeder; Tyskland, Danmark og Nederland. Felles for alle messene er at vi deler stand med representanter fra de fleste andre landsdelene i Norge. På noen av messene deltar også enkelte turoperatører og transportører.

Vakantiebeurs, Utrecht, Nederland – 10.-15. januar

Nederlands største feriemesse med 126.551 besøkende i år.  Visit Sørlandet delte stand med Telemarkreiser under navnet «Visit Southern  Norway» på Innovasjon Norges stand.

Messen er i all hovedsak besøkt av individuelle reisende som reiser med egen bil eller bobil/campingvogn til Norge. Størsteparten etterspør rundreiser i Norge, der Sørlandet blir endel av en større reise. Det er derfor stort fokus på å fremheve nærheten til markedet, og vi ønsker at reisende skal benytte seg av fergene til Color Line og Fjordline til Kristiansand eller Larvik (fra  1. oktober også til Langesund). De som reiser via Oslo har en tendens til å reise nordover eller over fjellet til fjordene.

Det er også mange nederlendere som liker å booke ferdigpakkede rundreiser fra turoperatører, og der har vi en utfordring her på Sørlandet i og med at det er forholdsvis få tilbydere i landsdelen som har avtale med turoperatører. Derfor er Sørlandet omtrent fraværende på de ulike rundturene som selges gjennom operatører og reisebyråer.

CMT, Stuttgart, Tyskland – 14.-22. januar


CMT står for Caravan, Motor og Touristik, og dette er en stor reiselivsmesse med over 225.000 besøkende. Selve turistmessen pågår i 9 dager, og så er det i tillegg en egen messe for sykkel, vandring og aktive opplevelser den første helgen, samt to separate messer den andre helgen; Golf og helsereiser og Cruisemesse.

Dette var første gang Visit Sørlandet deltok på denne messen, og de umiddelbare reaksjonene var at dette er en messe med mange potensielle gjester. Regionen rundt Stuttgart er en av de mer velstående regioner i Tyskland. Jeg opplevde en voldsom interesse for Sør-Norge de 5 dagene jeg deltok på messen. Også her er de besøkende preget av rundreiseturister som reiser i egen bil eller bobil, men det var også endel etterspørsel etter baseferie i hytte og feriehus gjennom operatører som f.eks Novasol og DanSommer.

Fiets- en Wandelbeurs, Amsterdam, Nederland – 10.-12. februar

Fiets- en Wandelbeurs er en sykkel- og vandremesse i Amsterdam. Her kommer det dedikerte vandrere og syklister og interessen for Norge er stor. Visit Sørlandet deltok også ifjor – da skrev jeg dette blogginnlegget.

Etter å ha vært veldig begeistret ifjor, er jeg nok ikke fullt så positiv i år. Dette skyldes flere ting. Ifjor var Norge temaland, og det gav nok endel ekstra oppmerksomhet bare det. Det var flere destinasjoner representert på standen, i tillegg til at det ble vist filmer og arrangert foredrag.

I år gikk dessuten besøkstallene kraftig ned, dette på grunn av været, og det merket vi tydelig på standen. For første gang på mange år var det så kaldt i Nederland at enkelte kanaler frøs til, og det var derfor mange nederlendere som benyttet seg av finværet til å gå på skøyter. Dette fikk vi bekreftet da vi kjørte gjennom Amsterdam sentrum om kvelden. I tillegg var det svært vanskelig føreforhold søndagen (etter nederlandsk standard), da det begynte å snø.

Men – det var likevel stor interesse for vandre- og sykkelferie og Norge. Utfordringen her for Sørlandet sin del er å synliggjøre tilbudet vårt i konkrete pakker; både når det gjelder vandreturer og sykkelturer. North Sea Cycle Route fikk jeg også iår svært mange spørsmål om, men det er mange som vegrer seg for å sykle når de ikke kan bestille transport av bagasje. Uten det blir det gjerne bare de mest hardbarkede syklistene som kommer.

Ferie for alle, Herning, Danmark – 24.-26. februar

Med et rekordbesøk på 66.295 besøkende i løpet av tre dager, er Ferie for alle en av de største reiselivsmessene i Skandinavia. Danskene valfarter til denne messen, som også har stort fokus på golf og camping.

I år var Norge temaland, og Innovasjon Norge hadde virkelig slått på stortromma og bygd en svært flott stand. Her ble de besøkende ledet gjennom standen på en rød løper og destinasjonene var plassert fra nord til syd. Det var også invitert med endel bedrifter som deltok med aktiviterer på standen, samt en mengde konkurranser.

Sørlandet deltok med egen stand på messen og hadde Setesdal som nærmeste nabo. Farsund Resort og Tregde Feriesenter deltok på aktivitetsstanden som representanter for havfiske i Norge. Vi hadde med oss et lykkehjul som vi kjørte igang ca. hver halvannen time, og som skapte mye liv på standen. Tusen takk til alle bedrifter som bidro med premier til lykkehjulet! 


Vi hadde også med oss et messetilbud der 12 bedrifter har gitt rabatter i bookingen. Dette gjør at vi også bedre kan måle om messen hadde noen direkte effekt, selv om vi ikke har de største forhåpningene. Tidligere markedsføringstiltak i Danmark har vist at det er bedrifter som ligger inne hos Color Line som får effekten, da gjestene gjerne får den beste totalpakken ved å bestille gjennom Color Line.

50+ messe, Utecht Nederland, september

I tillegg deltar vi også på 50+-messe i Utrecht, Nederland i september, som en del av en større satsning mot 50+-segmentet i Nederland i regi av Innovasjon Norge. Denne messen er en kombinert livsstils- og reiselivsmesse med ca. 100.000 besøkende hvert år.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s