Customer Relationship Management (CRM) – ikke bare for kjedehotell!

I arenaprosjektet Arena Usus har reiselivs-, kultur- og opplevelsesnæringene på Sørlandet satt et dedikert fokus på å jobbe med eksisterende gjester i arbeidet for øke antall gjester/trafikk til egen virksomhet (og til landsdelen som sådan).

Små og mellomstore reiselivsaktører, opplevelsesbedrifter og kulturaktører har i varierende grad et bevisst forhold til eksisterende gjester og verdien som ligger i å ha et aktivt forhold til egne gjester. Det kan synes som om mange «glemmer» at det koster opp til 5 ganger så mye å utvikle nye kunder, som det gjør å bevare eksisterende kundeforhold (Framnes og Thjømøe, 2003)

«One size fits all»- eller….?

Markedsføring og kundeoppfølging blir ofte en salderingspost i en travel hverdag, og selv om man er så heldige at man har en god kundedatabase er det mange som ikke vet hvordan de skal optimalisere på den informasjonen de har om kundene sine. For mye av markedsaktiviteten bærer preg av «one size fits all»; man går ut med samme budskap til samtlige gjester uten å segmentere i forhold til hva gjesten faktisk er interessert i å motta av informasjon og tilbud.

Dersom du kjenner deg igjen i dette, og kunne tenke deg å lære mer om hvordan du skal jobbe mer målrettet mot egne gjester/publikum bør du vurdere å ta turen til Kristiansand 13. januar:

Seminar i Customer Relationship Management (CRM) i Kristiansand 13.januar

I samarbeid med Norsk Publikumsutvikling inviterer Arena Usus til et åpent seminar på CRM – Customer Relationship Management. Seminaret er delt inn i tre deler: teori/empiri, presentasjon av ”good practice” og en del med presentasjon av et utvalg av systemleverandører innen CRM system.

En av hovedforedragsholderne er Katy Raines. Raines er en av Storbritannias  ledende konsulenter innen Customer Relationship Management (CRM) for kultursektoren, og har utviklet og ledet ulike forskning og utviklingsprosjekter for store og mellomstore organisasjoner i Storbritannia. Hun er særlig interessert i bruken av publikumsdata i endringsprosesser, og hvordan drive frem publikumsledet tilnærming til markedsføring i kulturbedrifter og organisasjoner. Hun har en MBA fra Durham University og er gjesteforeleser på DeMontfort University. Raines deltok på konferansen ”Publikumsutvikling og gjenkjøp” som Arena Usus arrangerte i mai 2011. Tilbakemeldingene på hennes innlegg var så gode at vi umiddelbart besluttet å bruke damen igjen!

I tillegg deltar Egil Bjørnson og Emma Lind fra Agderforskning, samt Harm-Christian Tolden fra Norsk Publikumsutvikling .

Mer om programmet finner du her: program CRM seminar 13.januar

Påmelding finner du her (frist 8.januar, vær obs på å velge riktig kategori for påmelding): ONLINE PÅMELDING CRM SEMINAR


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s