Påsken markerer sesongstart for sommeren på Sørlandet

Påsken er like om hjørnet, og med den starter faktisk sommeren på Sørlandet.

Det markeres blant annet ved at Badelandet i Dyreparken har sesongåpning 16.april, samt at Sørlandsbadet i Lyngdal åpner badeøya med utendørs sklier og lekeapparater. Badesesongen er altså offisielt i gang på Sørlandet :).

Det har vært et travelt år i Visit Sørlandet AS. Siden undertegnede starter i selskapet i april i fjor har det gått i «hundre»:). Mye har vi fått gjort, og det er langt på vei lagt et godt grunnlag i arbeidet med å sette Sørlandet på kartet – både «organisasjonsmessig» og markedsmessig.

Eierutvidelse og forankring

Høsten 2010 ble første del av den planlagte eierutvidelsen av selskapet gjennomført: 27 av 30 kommuner i landsdelen gikk inn på eiersiden. Næringen kom inn på eiersiden representert blant annet gjennom de 3 største besøksattraksjonene, de viktigste transportørene og et utvalg av overnattingsbedrifter og andre viktige næringsaktører.

Dette markerer et viktig skritt i riktig retning i forhold til den omorganiseringsprosessen som fylkeskommunene har tatt initativ til gjennom opprettelsen av Visit Sørlandet AS.

Nasjonal Arena status

Gjennom Arena USUS har landsdelen fått nasjonal status for å kunne arbeide med et dedikert forkus på våre eksisterende gjster som en viktig del av markedsføring, nytenking og innovasjon. Våre eksisterende gjster er våre viktigte gjester, og det har vi også satt som førende for visjon og målsetting for Visit Sørlandet:

Sørlandet skal bli best på gjenkjøp, og vi har en målsetting om at 9 av 10 gjester skal komme tilbake.

Visit Sørlandet er kontraktspartner for Arena USUS, og gjennom prosjektet har landsdelsselskapet et dedikert fokus på å jobbe med gjenkjøp og fornøyde gjester  i samspill med næringen.

Høsten 2011 blir det opptak av nye bedrifter i klyngenettverket, og informasjon om dette blir lagt ut på www.usus.no.

Norske barnefamilier fortsatt viktigste målgruppe for Sørlandet

Denne våren er preget av fullt fokus på operative markedsaktiviteter i inn- og utland. Norske barnefamilier er vår viktigste målgruppe, og fra nå og frem mot sommeren er det trøkk på markedsaktiviteter rettet mot denne målgruppen. Vi har også pågående kampanjer inn i Tyskland og Nederland i samarbeid med Innovasjon Norge. Her har vi en spisset strategi inn mot 2-3 utvalgte segment.

Samtidig har vi blikket rettet mot 2012,  både i forhold til de innspill og erfaringer som næringen og gjestene gir oss denne våren. Som et nytt selskap er det viktig å høste erfaringer og få gode innspill fra næringen på på hva og hvordan vi som landsdel kan og bør prioritere i det videre arbeidet.

Oppstart av merkevareprosess forsommer 2011

Gjennom dette første driftsåret har vi fått et godt grunnlag for hvordan vi kan og skal arbeide videre. Neste viktige prioritering i ledelsen og styret for selskapet er oppstart av en merkevareprosess for landsdelen. Merkevareprosessen skal gi oss en felles forankring og holdning til hvilken posisjon(-er) landsdelen skal ha i de forskjellige markedene.

Vi  har spennende utfordringer foran oss: hvordan skal vi kommunisere og selge Sørlandet i årene som kommer?

Forhåpentligvis får vi noen første innledende svar på dette i løpet av høsten.

Heidi Sørvig – daglig leder Visit Sørlandet AS

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s