Unik?

Her kommer et lite apropos fra meg, til deg.

I jobben min i Visit Sørlandet AS har jeg gleden av å bli kjent med mange av landsdelens overnattingsbedrifter, attraksjoner og aktivitetsleverandører . Sørlandet har en innholdsrik flora av bedrifter som på en eller flere måter passer inn i samlebetegnelsen «reiselivsbedrifter». De aller fleste har sin forretningsidé, forretningsmodell, markedsplan og merkevare slik gode bedrifter skal ha i våre dager.

I mine møter med disse bedriftene dukker alltid, uten unntak, dette spørsmålet opp: «Hvorfor skal man avlegge akkurat din bedrift et besøk?».
Hvilket svar er det man får tilbake i alle tilfeller (med noen ytterst, ytterst få unntak), tror dere? Jo, dette: «Fordi vi er unike!», levert med slik selvsikkerhet og overbevisning at man kan bli henført til begeistring.

I begynnelsen må jeg innrømme at jeg ikke tenkte noe særlig over dette, det var jo et ganske naturlig svar.
Men nå i den senere tid har jeg lagt merke til at dette gjentar seg hver gang temaet dukker opp. Alle reiselivsbedrifter jeg møter er ifølge dem selv unike, et lite paradoks i seg selv. I utgangspunktet hører ikke ordene «alle» og «unike» hjemme i samme setning engang, det blir fullstendig selvmotsigende. Og det er nettopp denne anerkjennelsen som er grunnen til at jeg skriver dette innlegget.

Når man da i samtale med en gitt bedrift følger opp  «hvorfor skal man avlegge akkurat din bedrift et besøk?» med, «hva er det som gjør din bedrift unik, hva skiller den fra alle konkurrentene dine?», så blir straks samtalen litt mer famlende og preget av letingen etter de gode formuleringene.

Hva gjør din bedrift unik? - Foto: sxc.hu

Nå er ikke poenget mitt at ingen reiselivsbedrifter på Sørlandet er unike, for de finnes. Reiselivsbedrifter som har kjørt prosess rundt dette og opptrer deretter, finnes det gode eksempler på. Men det finnes samtidig alt for mange som ikke har gjort seg slike vurderinger og klargjøringer av egne verdier og kompasskurs. De som ikke har gjort tilstrekkelig jobb med å gi sitt «unike» konsept innhold.

Poenget mitt er at det unike er sammensetningen av mange, mange forskjellige ingredienser som tilsammen danner noe som er helt spesielt, ja noe unikt. Summen er det som skaper særpreget, ikke de enkelte elementer.

Still deg selv disse to spørsmålene:

1. «Hvorfor skal man avlegge akkurat min bedrift et besøk?»
2. «Hva er det som skiller mitt konsept fra alle konkurrentene mine?»

Tenk igjennom dette noen minutter, sjekk om du har gode svar.

Har du gode svar på dette, så har du en særegenhet som du må bruke og dyrke for alt den er verdt.
Det er ditt viktigste våpen i kampen for å skille seg ut i jungelen av tilbud.
Ditt konsept, din stemme, din opplevelse som du ønsker å dele med kunden eller gjesten din, er det som gjør deg, ja nettopp, unik.
Det er dette som er den x-faktoren som spirer i kunden din og gir vedkommende lyst til å komme tilbake.

Mener du at du har et unikt konsept, så vil jeg så veldig gjerne høre og tro på deg. Men da må du kunne begrunne det og gi det innhold, ikke minst overfor deg selv.

Har du ikke gode svar på hvorfor ditt konsept er unikt, så har du en jobb å gjøre og liten tid å miste.
Utfordre deg selv på dette. Det tror jeg du vil oppleve som givende og morsomt, og kanskje får du noen «Eureka!»-øyeblikk underveis.

Lykke til 🙂

One thought on “Unik?

  1. Tilbaketråkk: Unik? « Arena USUS

Legg igjen en kommentar

