Markedsføring utland 2011

Vandretur i Sirdal

Vandretur i Sirdal

Visit Sørlandet har i 2011 valgt å satse primært på markedene Tyskland og Nederland. Dette gjør vi i tett samarbeid med Innovasjon Norges utekontorer i Hamburg og Den Haag. Bedriftene på Sørlandet ble invitert med på et samarbeid, og 23 bedrifter fra Sørlandet deltar, noe som er et svært høyt tall i forhold til tidligere år.

Utenlandskampanjene 2011

Visit Sørlandet deltar på følgende kampanjer i Tyskland og Nederland:

Sommerkampanjen Tyskland

Sommerkampanjen Nederland

– Campingprosjekt Nederland (ta kontakt for prospekt)

50+ prosjekt Nederland

Utover dette deltar vi på to internasjonale temaprosjekter – vandring og havfiske. Disse prosjektene blir også gjennomført i andre land enn Tyskland og Nederland.

Felles for alle kampanjene er produksjon av katalog/e-brosjyre som distribueres på messer, via webbestilling og som bilag i utvalgte aviser og magasiner. Høsten har gått med til å levere innhold til de ulike katalogene, og resultatene blir fortløpende publisert på visitnorway.com som e-brosjyrer. I tillegg til dette inneholder alle kampanjene pressearbeid, nyhetsbrevutsendelser, workshops og visningsturer for turoperatører, bannerannonsering og egne sider på visitnorway.com.  De enkelte kampanjene har gjerne egne tiltak utover dette, rettet mot nærmere definerte målgrupper. Dette kan være boards i bybildet, onlinekampanjer, samarbeid med ulike produsenter og foreninger, messer og annet.

Visit Sørlandet følger også opp kampanjene med egne presentasjoner av de deltakende bedriftene på http://www.visitsorlandet.com. Målet er at dette skal være på plass innen utgangen av januar.

Messer

Visit Sørlandet får anledning til å delta på mange ulike messer sammen med Innovasjon Norge, og vi har i 2011 valgt å være tilstede på 3 messer i Nederland. Den første messen, «Vakantiebeurs« avholdes allerede 11.-16. januar i Utrecht. Vakantiebeurs er Nederlands største reiselivsmesse, og hadde over 117.000 besøkende i 2010.  Hildegunn Skage Teinum fra Visit Sørlandet og Jennifer Sinfeld fra Destinasjon Hovden vil representere Sørlandet her, i tillegg til bedriften Farsund Resort som deltar med egen disk. Nordsjøvegen vil også være tilstede på Innovasjon Norges stand under årets Vakantiebeurs,  i tillegg til bedrifter og destinasjoner fra hele Norge.

Siste helgen i februar arrangeres «Fiets- en Wandelbeurs» (sykkel og vandring) i Amsterdam (over 18.000 besøkende i 2010). Norge er temaland på denne messen, og det vil være et ekstra stort fokus på Norge. Hildegunn Skage Teinum fra Visit Sørlandet, Tim Davis fra Troll Aktiv og representanter fra Brokke vil delta på denne messen.

I september vendes nesa atter mot Utrecht, denne gang for «50+ beurs«, en reise- og livsstilsmesse for aldersgruppen 50 +. Denne messen har ca. 100.000 besøkende, og Visit Sørlandet hadde gode erfaringer med deltakelsen der i 2010.

I forbindelse med havfiskeprosjektet deltar bedriften Bjørnevåg Ferie på messen «Angeln» i Duisburg, Tyskland fra 07. – 09. januar.

Sørlandskartet

Kartet produseres på tysk og nederlandsk og vil bli brukt på de ulike messene , i tillegg til at de vil bli distribuert av Innovasjon Norge gjennom kampanjesidene til Tyskland og Nederland. Kartet har blitt brukt i mange år, men har denne høsten fått en skikkelig «ansiktsløftning» både når det gjelder layout og innhold.

Turoperatører

Visit Sørlandet har ikke hovedfokus på bearbeidelse av turoperatører, denne oppgaven er delegert til de lokale destinasjonene og reiselivsbedriftene selv. Vi vil imidlertid legge til rette for – og formidle kontakt mellom turoperatører og destinasjon/bedrift, i tillegg til å være med på å arrangere evt. visningsturer for turoperatører på Sørlandet. Mye av dette arbeidet skjer også gjennom Innovasjon Norge.

Innovasjon Norge arrangerer to workshops i Hamburg i begynnelsen av mai, der turoperatører fra Nederland, Tyskland, Sveits og Østerrike blir invitert for å treffe norske bedrifter. Den ene dagen er det bedriftene fra temaprosjektene som deltar, mens den andre dagen er åpen for alle interesserte. I år er det svært mange bedrifter fra Sørlandet som deltar.

Satsing» sosiale medier»

I forbindelse med Visit Sørlandets gjennomgående satsing på markedsføring gjennom «sosiale medier», vil dette også bli integrert i markedsføringen mot utlandet. Vi har ennå en vei å gå her, men har allerede gjennomført en workshop for deltakerne i de ulike kampanjene – neste workshop blir arrangert før påske.

Visit Sørlandet har ikke egne facebook- eller twittersider som retter seg mot utenlandske gjester, men vi vil i første omgang benytte oss av de allerede eksisterende sidene som Innovasjon Norge har opprettet i de ulike markedene. Det arbeides pt med å få etablert gode rutiner for å sikre en god infomasjonsflyt ut.

Visit Sørlandet har også takket ja til å delta i et pilot-prosjekt gjennom Innovasjon Norge Nederland; en konkurranse der nederlendere inviteres til å sende inn bidrag i form av tekster, bilder, videoer m.m på visitnorway.com. Vinneren av konkurransen får et ferieopphold på Sørlandet, og forplikter seg også til å levere blogginnhold, fotografier og videoer fra oppholdet sitt her.

Vandretur på Uranienborg i Mandal

Vandretur på Uranienborg i Mandal

For mer informasjon om Visit Sørlandets utenlandsmarkedsføring 2011, ta kontakt med Hildegunn Skage Teinum – hildegunn@visitsorlandet.com, tlf: 419 08 886

(Ønsker du å lese mer om Innovasjon Norges kampanjer kan du finne informasjon om markedsaktivitetene for 2011 på Innovasjon Norges nettsider. Her er aktivitetene sortert pr. land og pr. tema.)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s