Sørlandet skal bli best på gjenkjøp!

Ja, det er den hårete visjonen vi i går lanserte for godt og vel 100 reiselivsfolk og samarbeidspartnere som deltok på «Kick Off» for Visit Sørlandet AS.

I går presenterte vi foretningsplanen for Visit Sørlandet med visjon og målsetting for de neste årene.

Sørlandet skal bli best på gjenkjøp

Det er visjonen vår! Blir vi best på gjenkjøp så sier det noe om kvaliteten på de opplevelsene vi tilbyr gjestene våre. Fornøyde gjester er den beste markedsføringen vi kan få – og i en tid hvor «word of mouth» er mer eller mindre på steroider skal vi bruke våre eksisterende gjester som vårt viktigste markedsføringsmiddel for å få flere gjester til Sørlandet.

Arena statusen er et viktig løft i en spennende utvikling

Deltakerne på gårsdagens «Kick Off» fikk også en innføring i hvilke muligheter som ligger i prosjektet Arena USUS. Kirsti Mathiesen Hjemdahl fra Agderforskning fortalte om hvilken status arena prosjektet har og hvilke ambisjoner og målsettinger vi har med dette prosjektet de neste 3 årene. Gjennom Arena har landsdelen fått en nasjonal satus og anerkjennelse for at vi velger å ta en litt annen vei en den tradisjonelle markedstenkningen i reiselivet. Visit Sørlandet AS er kontraktspartner for Arena USUS, og daglig leder Heidi Sørvig og strategisk internettansvarlig Sverre Johnsen inngår i et prosjektteam med Kirsit Mathiesen Hjemdahl. Gjennom dette har reiselivsnæringen og forskningsmiljøet i landsdelen fått en spennende link som vi har store forventninger til. Prosjektet har formell oppstart denne måneden, og det vil i løpet av kort tid bli lansert et eget nettsted med informasjon fra prosjektet.

«Best på gjenkjøp» og «9 av 10»!

Ja, det var hovedbudskapet i går! Vi skal bli best på gjenkjøp og vi skal ha 9 av 10 gjester tilbake! Hovedmålet vårt er ganske enkelt:  «9 av 10 gjester som besøker Sørlandet kommer tilbake for å besøke mer av landsdelen. De blir lenger, har fortreffelige opplevelser i alle ledd og reiser hjem rike på inntrykk og med et ønske om å komme tilbake. Gjestene våre har gode minner, historier fortelles og Sørlandet blir aktivt anbefalt til andre gjester».

Gjennom fornøyde gjester som forteller om dette til andre har vi en målsetting om 10 % økning i gjestevolum pr. år. Utviklingen av gjestevolum skal måles gjennom gjestestrømmer som blir nærmere definert av Arena USUS.

Våre gjester er våre beste markedsførere

Sørlandet er en spennende landsdel på mange måter. Vi har en sterk identitet i det norske ferie- og fritidsmarkedet. I det utenlandske markedet har vi ikke den samme identiteten, og det er ganske forskjellige motiv som ligger til grunn for utenlandske og norske gjester som ferierer i landsdelen vår. Vårt strategiske fundament er bygget å at vi skal prioritere fokus på eksisterende gjestestrømmer i markedsarbeidet vårt. Som fundament i all markedsaktivitet er internett – og undertegnede presiserte overfor deltakerne på gårsdagens «Kick Off» at det dreier seg om langt mer enn webportalen http://www.visitsorlandet.com.

2011 – hva gjør vi?

Deltakerne på «Kick Off» fikk også en gjennomgang av hvordan trafikken til landsdelen ser ut p.t. – og hva vi tenker i forhold til 2011. Mye av 2011 baserer seg på «kjente forhold» og erfaringer, samtidig som vi aktivt implementerer tiltak som bygger opp under visjonen om å bli best på gjenkjøp og målsettingen om å få 9 av 10 gjester tilbake. En viktig del av markedsføringen neste år blir at vi som landsdel tar et bevisst tak i våre eksisterende gjester.

Vil du ha mer informasjon?

Hadde du ikke mulighet til å delta på gårsdagens «Kick Off» og ønsker å få mer informasjon? Ta kontakt med Heidi Sørvig på heidi@visitsorlandet.com.

Deler av gårsdagens presentasjon finner du her:

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s