Sørlandet – best på gjenkjøp

Jeg registrer med interesse at Aftenposten Reise i dag foteller om at Trip Advisor, verdens største reisenettsted, trues med søksmål av 400 hoteller. Bakgrunnen skal være at nettstedet har publisert en rekke særdeles negative omtaler fra gjester som har vært på hotellene.

På Trip Advisor ligger det ute mer enn 35 millioner anmeldelser produsert av forbrukere over hele verden. Her får du «rett fra levra» vurderinger av hoteller, aktiviteter, reisemål, spisesteder m.m. basert på vanlige folks erfaringer.

Hva skjer når vi blir redde for å høre hva kundene mener?

I noe av det første vi lærer i markedsføringsfaget er at «word of mouth» er den beste markedsføringen en bedrift kan få. Det at gjestene prater positivt om bedriften din eller reisemålet er den beste markedsføringen. Og i tillegg er det «gratis»! Men hva skjer når gjesten IKKE prater positivt? Hvordan reagerer vi da?

De 400 hotellene som truer Trip Advisor med søksmål har valgt sin strategi: de sier at gjestene deres tar feil. Dermed er det bare «rett og riktig» at Trip Advisor må fjerne kritikken som gjestene har publisert. Men spørsmålet er: vil hotellene få flere eller færre gjester gjennom det å få fjernet negativ kritikk på Trip Advisor?

«Sørlandet – best på gjenkjøp»

Torsdag denne uken var på mange måter en merkedag på Sørlandet. Da var det kontraktsmøte mellom Innovasjon Norge og Arena USUS. I kortversjonen dreier Arena USUS seg om å ta gjestene på alvor. Våre eksisterende gjester er våre beste markedsførere!

Klyngeprosjektet Arena USUS har til hensikt å gjøre nettopp det motsatte av hotellene som truer  Trip Advisor med søksmål; vi skal bruke gjestenes tilbakemeldinger strategisk både i innovasjon og markedsføring. Fornøyde gjester gir gjenkjøp – og fornøyde gjester gir nye gjester! Det er den enkle filosofien som ligger til grunn.

Arena USUS og Visit Sørlandet jobber etter visjonen «SØRLANDET – BEST PÅ GJENKJØP».

Men for å bli best på gjenkjøp må vi faktisk våge å få både ros og ris av gjestene våre – det nytter ikke stikke hodet i sanden når det gjelder dette heller :).

Jeg lurer på om de nevnte 400 hotellene regner med at gjestene deres blir bedre ambassadører for hotellene gjennom å bli sensurert på Trip Advisor?

One thought on “Sørlandet – best på gjenkjøp

  1. Tilbaketråkk: Folk skriver om levebrødet ditt, følger du med? « Visit Sørlandets Bransjeblogg

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s