Det nytter ikke stikke hodet i sanden!

Foto: www.socialmediaexaminer.comDet siste halvåret har mange av vennene mine på Facebook lurt fælt på hva jeg egentlig driver på med i arbeidstiden (sikkert andre også – men det er annen sak). Jeg «sjekker inn» både her og der til alle døgnets tider, og jeg er godt på vei til å bli silt bort i samme dragsug som de forhatte «FarmVille-vennene» som poster allverdens greier de jobber med på farmene sine i tid og utide! Dersom du ikke er på Facebook skjønner du neppe hva jeg prater om…. Men dersom du jobber innen reiselivsnæringen bør du likevel lese videre; det skjer nemlig noe «der ute» som du bør få med deg!

Facebook har lansert applikasjonen «Places». Den er riktignok ikke lansert her hjemme på berget ennå – men den kommer! Og selv om du på et personlig plan har super-duper angst for at naboen eller noen andre du kjenner (eller ikke kjenner!) skal få vite hvor du befinner deg, så kan du ikke ta strutsevarianten og stikke hodet i sanden i forhold til dette. Da bør du i så fall vurdere en annen bransje….

Geosocial Networking kommer for fullt – og med det spennende muligheter for reiselivsbransjen! Facebook og Twitter er langt på vei blitt en del av dagligtalen når vi snakker markedsføring i sosiale medier. En litt engere krets har fått øynene opp for tjenester som Gowalla og Foursquare – såkalte lokasjonsbaserte sosiale nettjenester (ref. Wikipedia). Se for deg at «Facebook møter Twitter møter Trip Advisor» – så har du en viss ide om hva som er jeg snakker om. Legg i tillegg inn et konkurranseelement hvor brukerne tjener poeng underveis, får belønning når de sjekker inn på et sted og tips fra andre «innsjekkere» på kjøpet – ja, da er vi ganske tett opp til hva Gowalla og Foursquare dreier seg om.

Både Gowalla og Foursquare er applikasjoner som i all hovedssak brukes via smartphones (Iphone etc.). Applikasjonene finner deg på gps´n, og utfra dette kommer det opp forslag om steder i nærheten som du kan sjekke inn på.

La meg ta et eksempel: i forrige uke var jeg i Oslo med en kollega. Etter en lang møtedag ønsket min kollega og jeg å spise på en god restaurant i nærheten av hotellet. I god gammeldags tradisjon spør vi resepsjonisten om et forslag. Han kommer med et forslag og peker ut retningen for oss. Som «bønder i byen» klarte vi selvsagt å havne litt på avveie…:). Ikke hadde vi kart – og ikke var det noen å spørre om veien. Men det vi hadde var hver vår Iphone! Og vi er begge aktive brukere av både Gowalla og Foursquare. To tastetrykk på Foursquare og restauranten var lokalisert i listen over steder som befant seg i nærheten. Ikke bare var den i listen – både Atle R og Miriam hadde lagt inn sine tips til andre gjester om hva de mener om restauranten. Jeg har ikke peiling på hvem Atle R og Miriam er – men på Foursquare får jeg altså deres anbefalinger rett i lomma! Men så neste utfordring: vi har funnet restauranten i lista, vi har fått noen tips som bekrefter at det er et bra sted, men vi har ikke peiling på hvor vi er eller hvor restauranten er i forhold til oss. Men genialt nok gir Foursquare oss med et tastetrykk et kart med en pil som viser oss veien ved hjelp av mobilens gps. Det er bare å følge pilen. Need I say more?

«Vel og bra det» sier du kanskje «men hva har det å si for markedsføringen av vår by eller landsdel at noen nerder leker seg med mobiltelefonene sine når de er på tur?». Jeg vil si det så sterkt at det langt på vei kan bety et  «VÆRE ELLER IKKE VÆRE» for både lokale reisemålorgansiasjoner og landsdelsselskap.

Dersom vi ikke vet hvordan gjestene orienterer seg for å få informasjon om reisemålet vårt  kan vi pent og pyntelig pakke sammen om kort tid. Vi må ta innover oss at tiden hvor gjesten aktivt oppsøkte turistinformasjonen eller vår velorganiserte webportal som beste kilde til tips og anbefalinger i forbindelse med ferieturen sin er på vei ut med høye kneløft!

Ja, det er kanskje litt nerdete å orientere seg via Foursquare i Oslo. Det er jo tross alt ikke sååå mange som bruker Foursquare? Men bare prøv å se for deg at for eksempel 10 % av dagens 500 (!!) millioner Facebook brukere tar i bruk Facebook Places? Og når du videre vet at brukere nå kan logge seg inn via sin Facebookprofil på Trip Advisor – verdens desidert største sosiale reisenettsted?

Philip Wolf i analysefirmaet PhoCusWright snakket varmt og hektisk på Morgendagens Reiseliv om skiftet som nå skjer på Trip Advisor; vi går fra «Wisdom of the crowds» til «Wisdom of friends». Hva tror du har størst verdi?

Tilbake i 2008 spurte min tidligere kollega Eirik Mykland i et blogginnlegg spørsmålet om det ikke snart var «på tide å flytte ut?».

Visit Sørlandet er klar til å «flytte ut» – Arena Usus er et av våre viktigste virkemiddel i «flytteprosessen». Det blir spennende å se hvem andre som følger med oss på flyttelasset.

Jeg synes tiden er overmoden for flytting, jeg!

PS! Visit Oslo må berømmes for at de er på god vei til å flytte ut; på Gowalla får du blant annet turforslag som  «Oslo with Children», «Oslo´s Top Attractions» og «Where to go with the Oslo Pass» .

PS! PS! Sjekk ellers ut denne glimrende artikkelen fra Adresseavisen: praktisk bruk av geolokasjon på feriemålet!

6 thoughts on “Det nytter ikke stikke hodet i sanden!

  1. Vil takke for en interessant artikkel, og samtidig gi beskjed om at det er en feil i lenken til Gowalla.

  2. Tilbaketråkk: Sørlandet – best på gjenkjøp « Visit Sørlandets Bransjeblogg

  3. Tilbaketråkk: Folk skriver om levebrødet ditt, følger du med? « Visit Sørlandets Bransjeblogg

    • Hei.
      21.oktober inviterer vi til «Kick off Visit Sørlandet» i Dyreparken. Da blir forretningsplan for selskapet presentert – samt markedsplan 2011. Det er klart at «dette nye» får innvirkning på hvordan vi skal jobbe. Sjekk ut hva jeg skriver om Arena Usus – visjon og målsettinger i arena prosjektet er førende for hvordan vi skal jobbe i landsdelsselskapet; fokus på eksisterende gjestestrømmer blir en viktig del av markedsarbeidet i forhold til å få nye gjester.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s