Does size really matter?

Foto: Anders Martinsen Fotografer

Betyr størrelsen noe? Det er et spørsmål som alltid er en «hot potet» – også når man snakker interkommunale samarbeid og etablering av et landsdelsselskap for reiseliv på Sørlandet :).

Skal alle vektes likt i samarbeidet – eller betyr størrelsen noe? Det er ikke enkelt å sjonglere i dette landsskapet: alle har et ønske om å bli synlige. Det er jo derfor vi skal samarbeide, er det ikke? Slik at at alle som har tilbud innen reiselivs- og opplevelsesindustrien blir mer synlige i markedet.

Samarbeid gir styrke og større synlighet i markedet. Men samarbeid innebærer ikke at alle som samarbeider er like synlige i alle sammenhenger. Størrelse betyr noe i et samarbeid – spesielt dersom vi ser på hva som har reell attraksjonskraft og gir markedseffekt for landsdelen. Sørlandet må være tydelig på å kommunisere spydspissene i landsdelen dersom vi skal nå frem i et sterkt konkurransepreget marked.

Som landsdel må vi ha fokus på det som skaper trafikk til landsdelen. Det må være opplevelser, aktiviteter og arrangement som er av interesse for et større publikum utenfor vår «egen andedam». Spydspissene i landsdelen skal bane vei for bredden og mangfoldet på Sørlandet.

Men er størrelsen alltid avgjørende?

Nei det er det ikke. «Heldigvis» tenker nok mange nå :). Ofte er det de små opplevelsene som skaper det store ferieminnene. Det er de «store» som skaper oppmerksomheten for Sørlandet, men det er kombinasjonen av store og små opplevelser som gir ferieminnene. Og det er dette gjensidige positive avhengighetsforholdet  vi som landsdel må ha fokus på i samarbeidet vårt. «Alt og alle» kan ikke selge Sørlandet – men det er «alt og alle» som skaper ferieminnene som gir gjenkjøp og positiv omtale. Og det igjen er den beste markedføringen vi som landsdel kan få!

Reiseliv- og opplevelsesindustrien på Sørlandet har fått sitt eget Arena prosjekt for å jobbe med akkurat dette. Det er utrolig spennende  at vi som landsdelsselskap velger å jobbe systematisk med eksisterende gjestestrømmer som en av våre viktigste markedsstrategier.  Arena USUS starter opp i midten av oktober – vi er allerede i gang med forberedelsene!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s