Svikter turistene Sørlandet?

I følge NRK Sørlandet og Fædrelandsvennen ser det i hvert fall rimelig dystert ut – spesielt når de kan vise til at et firma som formidler private eiendommer  i Kristiansand har en nedgang på hele 50 % i juni.

Heldigvis for Sørlandet er bildet noe mer nyansert. En ringerunde til de største overnattingsaktørene langs kysten forteller at det ikke nødvendigvis er noen krise. Feriesenter og campingplasser melder om at de regner med tilsvarende eller bedre belegg  i juli 2010 sett i forhold til 2009. Hotellene i byene langs kysten er også rimelig greit fornøyde, men de bekrefter at tendensen med stadig senere booking opp mot avreise er forsterket denne sommeren. Det er mindre ”trøkk” første uken i juli. Det kan være flere årsaker til dette,  men en årsak er nok at den norske fellesferien på mange måter er en saga blott.  Ferieavviklingen til nordmenn er blitt mye mer fleksibel, og stadig flere velger å ta ut ferie i slutten av juli og begynnelsen av august.  Vi ser også en tendens til at overnattingsstedene som ligger litt utenfor de største byene merker lite eller ingen ting til ”turistsvikten”. Hotellene i Kristiansand som konkurrerer med lavere priser melder videre at juli så langt har vært rekordbra.

Selv om situasjonen på langt nær er så svartmalt som det media i forrige uke presenterte, må vi i reiselivsnæringen likevel ta inn over oss at det på langt nær er noen selvfølge at turistene har Sørlandet som førstevalg i ferien.

Sørlandet konkurrerer i et knalltøft marked; slaget står ikke mellom Arendal og Kristiansand eller Farsund og Lyngdal. Vi konkurrerer med attraktive reisemål ved Middelhavet,  med feriesenter i Danmark og skjærgården i Sverige og ikke minst andre reisemål i Norge. Hjemme i de tusen hjem sitter familiene med hele verden i fanget når de planlegger ferien på pc´n. Det er et hav av tilbud fra lavprisflyseselskaper, turoperatører og andre tilbydere. Spørsmålet er hvordan Sørlandet stiller i denne konkurransen?

Per Arne Tuftin i Innovasjon Norge mener at vi er for dårlige på aktiviteter, og at det ikke er nok med ”bare” sol og sommer. Denne oppfattelsen forteller kanskje mer Innovasjon Norge sitt mer eller mindre ensidige fokus på markedsføring av Vestlandet og Nord Norge enn de faktiske forhold som råder på aktivitetssiden på Sørlandet. Vi våger å påstå at det er få steder i Norge som kan konkurrere med Sørlandet når det gjelder mangfold og ikke minst kort avstand mellom aktivitets- og opplevelsestilbudet!

Derimot har vi en vei å gå når det gjelder å riste av oss en noe gammelmodig måte å markedsføre Sørlandet som reisemål. Tiden da høysesongen startet ved skoleslutt og varte til skolestart er over. Vi må se på hva konkurrentene våre gjør: hvorfor reiser så mange nordmenn til Danmark og Legoland i mai og juni? Hva er det som gjør at charterflyene til ”Syden” er proppfulle av norske barnefamilier første uken etter skoleslutt? Hvorfor kommer de ikke til Sørlandet? Det er på tide at vi som næring kommuniserer merverdien det gir å feriere på Sørlandet også utenom de mest hektiske ukene i juli. Det skal lønne seg å reise til Sørlandet på for- og ettersommeren (og ellers i året for den saks skyld). Om dette ”lønne seg” dreier seg om utsiktene til mindre kø og bedre plass eller rimeligere priser skal være usagt. Vi må uansett som landsdel ha et samlet fokus på hvilke markeder og aktører vi konkurrere med, og agere i forhold til dette.

En ting er sikkert; det er vanskelig å si hvordan sommeren har vært før sommeren faktisk er over!

Med ønsker om fortsatt god sommer!

Heidi Sørvig

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s