Arena USUS – et løft for reiselivet på Sørlandet

I dag kl. 1345 var det offisiellt! Sørlandet ble med ARENA USUS et av de nye prosjektene i det prestisjefylte Arena-programmet.

Vi er utrolig fornøyde med å bli med i Arena-programmet. Dette vil gi reiselivet på Sørlandet et skikkelig løft! Visit Sørlandet AS er offisiell kontraktspartner i Arena USUS, og daglig leder Heidi Sørvig vil inngå i et prosjektteam med prosjektleder Kirsti Mathiesen Hjemdalh (VRI Agder/Agderforskning). Arena Usus åpner for en ny og spennende måte å jobbe samarbeid og utvikling av Sørlandet som reisemål – og Arena Usus vil i stor grad være med å stake kursen for hvordan vi skal jobbe på Sørlandet de neste tre årene.

Her følger et utdrag av Arena Usus prosjektbeskrivelsen. Ønsker du å få tilsendt hele prosjektbeskrivelsen ta kontakt med Heidi Sørvig på heidi@visitsorlandet.com.

Offisiell mottakelse av Arena Usus; Heidi Sørvig (Visit Sørlandet), Eigil Rian (styreleder Visit Sørlandet)og Kirsti Mathiesen Hjemdalh (Agderforskning)

Hva er Arena?

Arena er et klyngeutviklingsprogram i regi av Innovasjon Norge, Norges forskningsråd og SIVA. Agder har tre næringsklynger med Arena status; Arena Trådløs fremtid (ikt-klynge), Arena Fritidsbåt og Arena EYDE (prosessindustrien).  NODE-klyngen innen olje- og gassindustrien gikk fra Arena-status til NCE (Norwegian Centre of Expertice) i fjor. I dag får Agder enda en næringsklynge med Arena-status, nemlig Arena Usus, innen kultur- og opplevelsesnæringene.

Fakta Arena Usus

Prosjektnavn: Arena Usus (use, experience, skill, advantage, profit)

Prosjektperiode: 01.10.10 – 31.09.13

Kontraktspartner: Visit Sørlandet AS. Org. nr: 993 995 282, Daglig leder Heidi Sørvig

Budsjett: 6 millioner kroner per år i tre år (50/50 % privat/offentlig finansiert)

Prosjektleder: Kirsti Mathiesen Hjemdahl, Agderforskning AS

Kontaktpersoner: Kirsti Mathiesen Hjemdahl, 95 49 59 30, kirsti.hjemdahl@agderforskning.no

Heidi Sørvig, 48037152, heidi@visitsorlandet.com

Hva er Arena Usus?

Arena Usus handler om å øke innovasjonskraft, verdiskaping og konkurranseevne gjennom mer systematisk, helhetlig og koordinert håndtering av gjestestrømmer gjennom Agder. Usus er latin og betyr både ”bruk, erfaring/opplevelse, kompetanse, fortrinn og profitt”. Dette er også grunnpilarer for den klyngeutviklingen som skal realiseres gjennom dette Arena-prosjektet.

Hvorfor Arena Usus?

Hovedutfordringer som skal realiseres gjennom dette Arena-prosjektet:

  • ¬ Å styrke konkurransekraften gjennom samhandling om gjestestrømmene. Forbrukeren blir mer kresen, og områder som kan tilby pakker av opplevelser – hvor det leveres i ”alle ledd” – har avgjørende betydning for konkurranseevne
  • ¬ Å forsterke samhandlingsplattform av utradisjonelle partnerskap, både i forhold til bredde og dybde, er grunnleggende for å øke og styrke innovasjonstakt
  • ¬ Å vinne en strategisk posisjon i et nasjonalt og globalt voksende og krevende turistmarked, gjennom å utvikle med gjesten som utgangspunkt og omdreiningspunkt

Hvem er Arena Usus?

Arena Usus består av det flere vil anse som et relativt utradisjonelt partnerskap, både sett fra den mer tradisjonelle reiselivssektoren og fra kultursektoren. Klyngen representerer både en bredde i type virksomheter (fra store konsern til små familieforetak), og en dybde i innholdsproduksjon (hvor selv hotell i denne klyngen har egne kunstkuratorer), som ansees som avgjørende for å være konkurransedyktig og innovativ i møte med stadig mer krevende gjester, publikum, passasjerer og kunder.  Næringsmessig er Arena Usus forankret i alle sentrale ledd i verdikjeden; fra de bedriftene som er inndragere av de store gjestestrømmene, til distribusjonsledd, innholdsprodusenter, og infrastruktur.  Dessuten er offentlig sektor, samt forsknings- og utviklingsaktører, representert ved spisskompetanse knyttet direkte til Arena Usus sine definerte felles utfordringer, interesser og utviklingsmuligheter.

Hva skal Arena Usus gjøre?

Visjon: Sørlandet skal bli best på gjestetilfredshet. En mønsterregion for betjening av eksisterende besøk.

Hovedmål: Sørlandet skal bli best på gjenkjøp. 9 av 10 som besøker Sørlandet kommer tilbake for å besøke mer av landsdelen, bli lenger, få fortreffelige opplevelser i alle ledd, reise hjem blakk men rik på inntrykk, og lengte tilbake igjen. Gjestene har gode minner, historier fortelles og Sørlandet blir en ”snakkis” som anbefales videre. Derfor har landsdelen en økning i totalt gjestevolum på 10 % pr år.

Gjennom Arena Usus skal kultur- og opplevelsesbedriftene i landdelen ta nasjonale og internasjonale markedsandeler. Å øke kunnskapen om gjestene både før, under og etter besøk på Sørlandet, samt systematisk oppfordre til rating og leveranse i alle ledd, skal danne plattform for en gjestehåndtering som gir gjenkjøp og anbefalinger. Etter tre år med Arena Usus skal det å kommunisere med egne gjester, vise interesse for og ha kunnskap om de andres gjester, være det naturlige grunnlaget for å utvikle Sørlandets kultur- og opplevelsesnæring.

For å være attraktive for 9 av 10 gjenkjøp, må Sørlandets kultur- og opplevelsesnæring hele tiden by på noe nytt i det velkjente, overraskelser i det trygge, mangfold og bredde av tilbud, dybde gjennom høy kvalitet og leveranser som topper allerede sterke opplevelser. Det krevet 1) at næringen selv har kjennskap til hva landsdelen tilbyr, og anbefaler mulighet for gode opplevelser videre selv om de ikke er i egen virksomhet, 2) at alle aktørene er med i en varig endring i hvordan sektoren arbeider, samspiller og samarbeider, 3) en innovativ og brukerstyrt produktutvikling, og 4) et resultat som gjør at investormiljøer tiltrekkes og investeringsviljen på feltet øker.

3 thoughts on “Arena USUS – et løft for reiselivet på Sørlandet

  1. Tilbaketråkk: Sørlandsliv | Fakta om Sørlandet

  2. Tilbaketråkk: Sørlandsliv | Opplevelsesregionen

  3. Tilbaketråkk: Active living | SouthNorway

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s